maandag 6 juni 2016

Boomvalk


Hij staat er bekend om, maar zelf had ik het nog nooit gezien. 'Libel uit het vuistje' wordt het genoemd. De boomvalk grijpt de libel met zijn pootjes en plukt met zijn snavel één voor één de vleugeltjes, voordat hij het beestje naar binnen werkt. Bij de gegrilde kip vocht je er als kind altijd om wie de vleugels kreeg, maar een boomvalk laat ze als een esdoornzaadje naar beneden dwarrelen.

Pas toen ik zijn mooie rood/roze borstje zag had ik door dat die kwetterende lawaaimaker bovenin de boom een kneutje was. (Sinds ik geluidsopnames maak van zingende vogels ben ik pas écht een groot tegenstander van wind en passerende auto's.)

In hetzelfde gebied hoorde ik even later de nachtzwaluw en zág ik hem ongeveer één seconde. Dinsdag herkansing voor een betere waarneming tijdens de vogelwerkgroepexcursie. Als het weer meewerkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten