woensdag 7 september 2016

Visarend?! [3]



Ik had m'n fiets nog maar net op slot gezet bij het pad naar de vogelkijkhut of ik zag hem al vliegen. De visarend. Hoe heb ik die ooit kunnen verwarren met een witgevlekte buizerd! (Maar dan andersom.) De hele ochtend bleef ik in de Liendense waard rondhangen en zag ik hem verschillende malen langsvliegen, in het water duiken en (eenmaal) op een paaltje zitten. Een vis vangen in mijn bijzijn deed hij overigens niet. Op een gegeven moment zag ik links van me een visarend in de verte verdwijnen, terwijl er rechtsboven me een nieuwe arend verscheen. Kijk, dát moeten we hebben!

Minstens zo spectaculair, maar een stuk korter qua tijdsduur, was het vijftiental watersnippen dat vlak langs me heen vloog. Mede dankzij hun ietwat vreemde roep kon ik ze met gezonde zekerheid determineren.

Na al dit spektakel op een bankje aan de Maas een broodje eten en dan aan de overkant een ijsvogeltje om de paar meter boven het water zien bidden en in het water zien duiken. Het kon niet op deze ochtend. Helaas werd hij na een drietal duiken verjaagd door een (zilver?)meeuw.

Zouden dit (zie foto) bonte strandlopers kunnen zijn? Die waren wel in de waard gezien door een enthousiaste collegavogelaar. Helaas niet of nauwelijks te determineren aan de hand van dit vage plaatje. Dus die nieuwe Gelderse vogels bewaren we nog maar even voor de toekomst.



Uren later keek ik in de Lentse waard een klein half uurtje naar twee steltlopertjes die geen, wat ik dacht, kleine plevieren, maar de hier veel zeldzamere bontbekplevieren bleken te zijn. 

Een vogeltje waarvan ik vermoedde dat het een drieteenstrandloper was, maar dat ik op waarneming.nl invoerde als 'vogel onbekend', werd alsnog ter plekke telescopisch gedetermineerd door langsfietsende Schotse vogelaar MW. Die ik overigens om de haverklap tegenkom. Wat waarschijnlijk betekent dat wij beiden onszelf helemaal suf vogelen. Ik had het overigens goed gezien/gegokt. Het was een drieteenstrandloper. M'n derde roodbeletterde vogel van de dag!

Van een bezoeker van dit blog kreeg ik een goede fototip. Als ik met m'n iPhone door mijn verrekijker een foto maak, dan moet ik de scherpte van de kijker aanpassen aan het beeld op het scherm. Helaas is er op dat schermpje meestal heel weinig te zien door de reflectie van het licht. De foto's van onderstaande bontbekplevier (vier maal dezelfde vogel) zijn echter nog re-de-lijk aardig gelukt. Met de afbeelding van het decor erbij vertelt de collage toch weer een heel klein verhaaltje.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten