maandag 27 maart 2017

Fotoweekend


Volgens mij mag dat eigenlijk helemaal niet. Achteraf een compositie in je foto’s snijden. Zonder statief en mét een uitgestrekte telelens ben je echter al blij als je je vogeltje überhaupt compleet in beeld krijgt. En dan zwijg ik nog over bijkomende moeilijkheden als harde stootwinden, schuddende bruggen en voorbijrijdende, lollig claxonnerende bromfietsers. Dus ik bijsnijd me helemaal suf. Waarbij het me opvalt dat ik een voorkeur heb voor rustige composities met veel ruimte en een beetje vogel. 
Gedetailleerde close-up-foto’s laat ik veelal liever over aan fotografen met betere apparatuur. Als het even kan zie ik ook graag een verhaaltje of een gebeurtenis in m’n foto’s. Helaas lukt dat lang niet altijd en blijft het gewoon het zoveelste plaatje van een vogel. Nou ja, ik heb er lol in. Daar doen we het om. Hieronder wat foto's die ik afgelopen weekend geschoten heb.



Fazant mannetje. Wat glimt dat beest me een partij in de zon zeg!



Heel leuk al die vogeltjes. Maar ik ben wel blij dat ik niet naast een park woon, waar een lantaarn staat, waarop een grote bonte specht dagelijks staat te hameren. 's Ochtends om zeven uur.



Witte kwikstaart met een pluisje in z’n navel.



Waaghalsbuizerd.



Waarom een groenling een groenling genoemd wordt…?

  
Soms ben ik best slim. Hoe denk ik er straks thuis aan de accu van m’n fotocamera op te laden? Juist, door er een foto van te maken. (En ja, ik heb natuurlijk twee accu’s.)



De Bemmelsedijk-ooievaars. Zouden ze al eieren hebben gelegd? En kan ik straks de jongen vastleggen op de digitale plaat?



Kievit kijkt alsof-ie iets aan zijn fiets heeft hangen.



Zomertaling probeert ongemerkt een grutto te passeren.



Deze tureluur is van de vogelwerkgroep Nijmegen e.o. 
Aan fotonabewerking doe ik zo min mogelijk. Op het bijsnijden na dan. Dus dat ellendige takje schilder ik niet weg in Photoshop. Ik moet hard zijn voor mezelf!



Deze tureluur is van de vogelwerkgroep Arnhem e.o.



Vier bonte strandlopertjes met fel tegenlicht. Ik ben er niet helemaal uit of dit nou een ontzettend artistieke of een heel slechte foto is.

Volgende keer hopelijk ook wat onscherpe foto’s van een zeldzame dwaalgast. (Hoewel ik niks te klagen heb hoor.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten