zondag 2 juli 2017

Zwartkopmeeuw

De zwartkopmeeuw-alert kwam precies op tijd. Ik was net aan het peinzen waar ik zou gaan vogelen. Mijn tweehonderdzesde levenslijstvogel in het werkgebied! Dat maakt mij waarschijnlijk de slechtste vogelaar met de meeste waarnemingen van mijn vogelwerkgroep. Toch knap!







De (twee) zwartkopmeeuwen vlogen net op toen ik arriveerde. Om vervolgens aan de oever bij een veertiental lepelaars en een groep kokmeeuwen te gaan slapen/rusten. 









Dus toen ben ik maar even naar de zwarte sterns ietsje verderop gefietst. De meeste jongen zijn inmiddels uitgevlogen. De overblijvers zijn groter dan hun arme, afgepeigerde ouders! Het lijken wel koekoeksjongen.


































Terug naar de slapende zwartkopjes. Die vlogen na een tijdje weer op. Waarna ze romantisch met hun tweeën een eindje gingen zwemmen. Daarna vonden ze het wel weer mooi geweest in de Oude Waal en gingen ze er definitief vandoor.


Aan mijn kant van de oever hakte een scholekster zo hard op een oester in dat het hele geval onder de modder verdween. De kokmeeuw wachtte tevergeefs zijn kans af een stukje vlees te bemachtigen.









Boerenzwaluwen heb ik nog niet goed kunnen fotograferen. Hier zaten ze eigenlijk ook te ver weg voor een echt goede foto. Maar het is een beginnetje. 














Tijdens het fotograferen van een groenling (niet goed gelukt) hoorde ik opeens luid gezoem. Ik bleek op een drietal meter afstand van een enorme prop bijen in een struik te staan. Ik schrijf dit niet vanuit een ziekenhuisbed dus het was gelukkig geen agressieve soort.




Nou vooruit, als afsluiting van dit bericht gooi ik er nog maar een steenuiltje tegenaan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten