dinsdag 22 juli 2014

Determinatie ellende

'Ha, een lekker makkelijk te determineren vogeltje!’ dacht ik nog, toen ik hem vlak voor m'n neus op een tak zag zitten.

























Afbeelding: ANWB Vogelgids van Europa

Eindelijk heb ik de 'fwieet fwieet'-vogel gezien! (Tante P. zat er vorige week nog naar te fluiten en ik hoorde hem gisteren hier nog in de straat.) Van onder is-ie beige, van boven bruin. Hij heeft een vrij lang, spits snaveltje en iets oogstreepachtigs. Zijn geluid kan ik helaas niet terugvinden in m'n vogel-app, dus ik weet nog steeds niet met wie ik te maken heb. (Als het al een en dezelfde vogel is...)

Ooijpolder


- Dagpauwoog
- Atalanta
- Prachtig lichtbeige/bruinig zangvogeltje met fel rood/oranje borstkleur, doorlopend richting rug. Met vlak bij hem zijn vrouwtje of zoon/dochter (denk ik). Beige/bruin met spikkels. Helemaal op de top van een boom. Te veraf om ze goed te kunnen determineren. Geen vink, roodborst of roodborsttapuit in ieder geval. Althans, die meen ik inmiddels goed te herkennen. Edit: waarschijnlijk was het een kneu.
























- Kleine vos
- Ooievaar
 Als ik tijdens mijn lunch in een weiland mijn kijker naar de zwarte, bewegende stipjes hoog in de lucht richt, heb ik in één 'shot' een roofvogel (zal wel een buizerd geweest zijn) en een ooievaar in beeld.
- Icarusblauwtje
Een glans- of een matkop.
- Bosmuis
- Vrouwtjesfazanten en kinderen, of toch patrijzen? Je schrikt je een ongeluk als ze vlak voor je neus luid roepend opvliegen en hebt nauwelijks tijd om ze goed te bekijken omdat ze na een paar meter alweer in het struikgewas verdwijnen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten