zondag 10 mei 2015

10-05-15

Ooijpolder / Groenlanden

- Roodborsttapuit
- Grasmus
- Putter
- Veldleeuwerik
Minutenlang zingend, hóóg in de lucht, om zich vervolgens, gewoon doorzingend, als een bloempot naar beneden te laten vallen. Met een snel afrembochtje vlak boven de grond.
- Kievit
- Buizerd
Op een paaltje. Totaal niet geïmponeerd door de herhaaldelijk rakelings over hem heen vliegende kievit. In de lucht gaan ze er dan altijd vandoor.
- Boerenzwaluw
Ik kon hun donkerrode gezichtjes mooi van dichtbij bekijken, omdat er twee bij een boerderij op een of ander kunstwerkachtig geval waren gaan zitten. De boer kwam van een afstand even kijken naar wie die rare snuiter met die verrekijker was. Hoe zouden de Ooijse inwoners denken over al die vogelaars die schaamteloos hun huizen en schuren begluren, op zoek naar een boerenzwaluw of een steenuil? Staat ons binnenkort een pek en verenbehandeling te wachten...?
- Gele kwikstaart
- Rietgors
- Ooievaar
- Vink
- Ringmus
- Ree
Een tijd lang twijfelde ik of het nou een ree of een vos was, daar in de verte tussen de struiken. Maar ze bleef me zo lang bewegingsloos aanstaren dat het wel een ree moet zijn geweest. (Ik bracht mijn kijker in korte etappes van een centimeter of tien naar mijn ogen om het beestje niet te verjagen. Toen ik hem eindelijk voor m'n ogen kon plaatsen, was ze verdwenen.) Later, in de schemering, zag ik nog twee reeën vanaf de dijk. Zonder verrekijker bijkans onzichtbaar.












- Roofvogel
Kleine vogel, razendsnel, lange staart, spitse vleugels die ze snel, maar nauwelijks bewoog. Niks geen geflapper of glijpauzes. Vlucht in één lange lijn. Een torenvalk ligt het meest voor de hand, maar die zou ik inmiddels wel moeten herkennen, lijkt mij. Zou het een koekoek geweest zijn...?! Die staat op m'n lijst van hoognodig te bezichtigen vogels!

Edit: na wat onderzoek denk ik inderdaad sterk aan de koekoek. Ik tel hem voor de zekerheid pas officieel als ik 'm op een paaltje tegenkom. (Met frisse tegenzin!)
- Blauwe reiger
- Zwarte stern
- Oeverloper
Drie silhouetten die er snel vandoor gingen. Snelle, 'spastische' vleugelslag, kenmerkend voor oeverlopertjes. (Of zouden het stiekem toch kleine plevieren geweest zijn?) En waarom trokken ze op met hun drieën? Zou het vrouwtje nog een knoop moeten doorhakken?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten