zaterdag 2 mei 2015

Zwarte roodstaart, bonte vliegenvanger, blauwborst

11 uur non-stop vogels kijken was niet voor niks: ik heb Hem gezien! De Frp... de kpv... de brrr%r... de b-b-b-blauwborst!

Om vijf uur vanochtend moeiteloos m'n bed uitgerold. Van Nico de Haan móet je nu eenmaal — minstens één keer per jaar — in de lente de vogels wakker horen worden in het bos. Het Reichswald is een gróót bos, dus ik fiets weer die kant op, en kom deze keer aan met slechts een half uurtje omrijvertraging. (Waarom ben ik toch zo stronteigenwijs, en fiets ik niet gewoon de route die ik kén?!) De vogels zijn inmiddels natuurlijk al wakker, en al wandelende dringt het tot me door dat ik het eigenlijk helemaal niet zo'n leuk bos vind. Beetje saai. Nou ja, het gedeelte-tje dat ik gezien heb dan. Gelukkig verandert mijn humeur al snel als ik aan het eind van een pad twee herten zie. En als ik nog later mijn eerste vrouwtje bonte vliegenvanger weet te determineren, blijk ik toch de juiste keuze gemaakt te hebben.

Na mijn bezoek aan het Reichswald wandel ik langs een fijn kronkelmeertje naar De Bruuk (helaas geen hagedis deze keer), om vervolgens via Wyler en Zyfflich de Ooijpolder binnen te fietsen. De hele dag prachtig zonnig weer, een graad of zeventien, achttien.

Reichswald / De Bruuk / Wyler / Zyfflich / Ooijpolder

- Ooievaar
Daar begon mijn vogeldag mee. Als ik de 'ordinaire' vogels even niet meetel. Later op de dag zag ik er twee klepperend, op hoge snelheid, rakelings achter elkaar aan vliegen, waarbij er eentje een pikbeweging naar de ander maakte. Vermoedelijk vechtend om het vrouwtje dat ik twee uur eerder op dezelfde plek had gezien. Of was het misschien een ooievaars-paringsdans?
- Roodborst 
- Buizerd
- Vink
- Winterkoning 
- Ree
- Hert

De eerste twee herten waren, dacht ik, echte herten. Vermoedelijk een vrouwtje met haar jong. De drie herten die ik daarna, apart van elkaar zag, waren reeën. Waarvan één een reebok met gewei. Mooi hoe herten/reeën altijd als versteend naar je blijven staan kijken, als ze je eenmaal ontdekt hebben. Afwachtend of je hen ook gezien hebt. Daarna natuurlijk snel in een drafje ervandoor. 
- Nijlgans
Eén exemplaar in het bos, die lawaai maakte voor tien.
- Zwartkop
Weer veel zwartkopjes gezien en gehoord, waarvan slechts één een dame met een bruin petje.
- Boomklever
- Bonte vliegenvanger
Ze zat bij, op, en in een vogelhuisje, alwaar ik haar goed heb kunnen bekijken. Ze was niet verlegen. Dun, lang snaveltje om insecten mee te kunnen vangen en grote ogen om ze goed te kunnen zien.























- Grote bonte specht
- Pimpelmees 
- Zanglijster 
- Blauwe reiger
- Kievit
- Grasmus

Wel een stuk of vijf gezien vandaag. Blijkbaar een algemener beestje dan ik in de gaten had. Net als de zwartkop. Die moet ik vorig jaar toch ook regelmatig waargenomen hebben. Maar toen zag ik nog niet zo goed.
- Rietgors
- Fazant
- Kneu
- Boerenzwaluw 
- Gierzwaluw 
- Tjiftjaf

Ik noteer alleen vogels die ik gehoord én gezien heb hoor. Anders kan ik de tjiftjaf standaard aan de lijstjes gaan toevoegen.
- Sperwer
Twee zag ik er vandaag. (Denk ik.) Allebei flink doorfladderend in de verte. Met af en toe een korte glijpauze. Lange staart.
- Wilde eend
Vrouwtje met acht jongen. Later nog eens hetzelfde tafereel, met andere hoofdrolspelers.
- Boompieper 
- Aalscholver 
- Oranjetipje 
- Kleine karekiet

Waargenomen in het riet als 'een muzieknoot achter een streepjescode'. Prachtig zingend. En net genoeg zichtbaar om hem een tijdje te bekijken.
Edit: o lekker, hij schijnt een tweelingbroer te hebben. De bosrietzanger. Voornamelijk door zang van elkaar te onderscheiden. Nou laat ik beide beestjes dan maar invoeren in m'n vogelgeluiden-app-quiz. (Ik voel een enorme vogelaarsterugval...!)
- Witte kwikstaart 
- Holenduif 
- Roodborsttapuit 
- Huismus
- Zwarte roodstaart

Op een paaltje zag ik een langwerpig zwart vogeltje zitten. Voordat ik hem goed en wel in verrekijkbeeld had, vloog hij weg, waarbij zijn door de zon verlichte rode staart goed opviel. Iets verderop, in een kortgevreten paardenweiland, kon ik nog heel even een blikje op hem werpen. Ondanks dat hij zich in een vreemd habitat bevond, kan ik er alleen maar een zwarte roodstaart van maken. Nieuwe vogel!
- Noordse kwikstaart
Over bijvangst gesproken! Hij wipte zomaar in beeld toen ik de zwarte roodstaart probeerde te bekijken.
- Nijlgans
- Waterhoen 
- Scholekster 
- Bergeend 
- Krakeend 
- Zwarte stern

Ze zijn weer terug op hun vlotjes in de Oude Waal. En ze waren veel mooier dan vorig jaar! Waaruit ik meen te mogen concluderen, dat ik na een klein jaar vogelen, een stúk beter heb leren kijken. Snavel, vleugel, staart, kleur, alles wordt zo zorgvuldig mogelijk door m'n hersens gedetecteerd. Ik verheug me nu al op volgend jaar; dan zie ik vast nóg beter!
- Oeverloper
Eén van de zwarte stern-broedplankjes werd, al dan niet tijdelijk, bezet door een oeverlopertje.
- Kleine plevier 
- Blauwborst

Nadat ik mijn thuistocht meerdere keren had uitgesteld (ik kan moeilijk stoppen als ik het naar m'n zin heb), besloot ik, na ruim tien uur gevogeld te hebben, nog één omweggetje te maken via de Persingensestraat. Daar zag ik, helemaal aan het eind, een zingende vogel op de top van een boompje. Nietsvermoedend richtte ik mijn kijker op het beestje, en het volgende moment voelde ik een grote grijns op mijn gezicht verschijnen. Naar dat vermaledijde blauwborstje was ik al sinds vorig jaar lente op zoek! Door al mijn blauwborstgesmacht van de afgelopen tijd, was ik een beetje bang voor een anticlimax, maar niks hoor, geen enkele foto, hoe mooi ook geschoten, haalt het bij het in levende lijve aanschouwen van dit verdraaid leuke vogeltje. Wat een intens blauw! En wat een uitstekende waarneming om deze zonnige dag mee af te sluiten! 
- Putter
Toen de blauwborst er na een drietal minuten vandoor ging, omdat-ie niet van auto's hield, vlogen er nog twee puttertjes voorbij om de achtergebleven leegte voor me te verzachten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten