dinsdag 5 mei 2015

Excursie Vogelwerkgroep [4]

De leukste excursie tot nog toe. Het gebied is me wat minder bekend, dus verrassender dan de oude vertrouwde Ooijpolder. En de meeste vogels kende ik, herkende ik, en van sommige wist ik zelfs het geluid. Daarnaast raken sommige gezichten van de vogelwerkgroepleden wat vertrouwder, en kon ik ze daardoor ook wat uitgebreider determineren: de lustig babbelende snorremans, met de korte broek en de niet modderbestendige sandalen, de bij de waarschuwing 'Fietser!' verschrikt voor diezelfde fiets springende, regenplasstampende rochelaar, en de kittige, al wat oudere, voorheen lerares die wel érg haar best moest doen om het hoge looptempo van deze week bij te houden. Domper op het eind: gestolen fiets van een van de vogelaars.

Hatertse Vennen (Vogels die ik alleen gehoord heb tel ik niet mee.)

- Waterhoen
- Kuifeend
- Dodaars
Deze fuutachtige met zijn hinnikende geluid had ik hier een tijdje terug al uitgebreid bekeken en beluisterd.
- Grote Canadese gans
Ik geloof niet dat ik wist dat dat een exoot was. Al geeft de naam het wel een klein beetje weg. Twee paartjes hadden respectievelijk twee en vijf jongen. 'Voer voor de vossen', 
zoals een van de deelnemers ze noemde.
- Spreeuw
- Zwarte specht
Helaas gezien noch gehoord. Maar ik weet er nu wel drie te wonen.
Excursieleider: met zijn roep moet hij altijd even op gang komen, zo kun je hem onderscheiden van de directere roep van de groene specht.

- Witte kwikstaart 
- Kleine plevier 
- Groenpootruiter
Nieuwe vogel! Heel even kunnen bekijken door de telescoop van de leider, waardoor hun licht opwippende snavel goed zichtbaar was. Drie stuks, geloof ik.
- Gierzwaluw 
Zeker tweehonderd foeragerende giertjes, volgens de baas. Mooi gezicht. Een beestje waar ik me wat meer in moet gaan verdiepen.
- Roodborsttapuit 
Hij maakt een beetje een krassend geluid, volgens een van de meer geoefende vogelaars.
- Boompieper 
- Grote bonte specht
- Scholekster
Een paartje op hun nest op een eilandje.
- Torenvalk
Geen boomvalken vandaag helaas. Daar moeten we nog eens voor teruggaan.
- Hybride grote Canadese gans / grauwe gans
Moet ik die ook als nieuwe vogel rekenen...?
- Rugstreeppad
Ze maakten een muur van geluid.
- Blauwe reiger
- Vleermuis
- Pauw
Die kregen we als enige te horen toen we in het donker naar steen- en kerkuilen wilden luisteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten