woensdag 27 mei 2015

Bruine kiekendief

Die grauwe klauwier is er natuurlijk allang vantussen, maar ik wilde toch even het boerenwandelpad, waar hij een paar dagen terug gezien was, op lopen. Voor een zingende veldleeuwerik hoog in de lucht stop ik natuurlijk eerst even. Een jongedame, die ik eerder op de fiets passeerde, neemt van de gelegenheid gebruik om een praatje aan te knopen. Ze blijkt ook lid te zijn van de Vogelwerkgroep Nijmegen. Ik meende haar al te herkennen van een van de excursies. Terwijl we over vogeltjes babbelen, zien we in de verte hoe een buizerd door een kievit verjaagd wordt. Maar ís het wel een buizerd? Mijn gesprekspartner is daarvan overtuigd, maar ik zie dat hij anders wegvlucht dan dat ik dat eerder buizerds heb zien doen. Hij lijkt ook groter te zijn. Door mijn kijker zie ik zwarte vleugelpunten met 'vingers', daarvoor een gedeelte grijs. Géén polsvlekken, en zijn staart past duidelijk niet in de breedte van zijn vleugels. Een warmbruin, slank lijf, met een klein koppie. Kiekendief! Schiet er door mijn hoofd. Met behulp van mijn vogelgids maak ik er een bruine kiekendief van. Eerste waarneming. En dat op mijn vogeljubileumdag! 

De jongedame vraagt mij nog hoe ik heet. Ik antwoord haar, en vergeet heel autistisch een hand te geven, en haar naar háár naam te vragen. Die geeft ze gelukkig zelf, met een mededogende glimlach op haar gezicht. Gek jongetje, maar best schattig, meen ik haar te zien denken.

Ooijpolder 

- Grasmus
- Rietgors
- Boerenzwaluw 
- Roodborsttapuit 
- Kleine karekiet 
- Bosrietzanger 
- Kievit
- Bruine kiekendief
Ik vroeg een vogelende fotograaf, of een fotograferende vogelaar, die een weiland uit kwam lopen of hij 'die roofvogel' misschien ook had gezien. Dat had hij, en hij kon mijn waarneming bevestigen. De kiekendief schijnt al een paar dagen in de omgeving te foerageren.
- Putter
Verschillende puttertjes, waarbij er een, net als gisteren, prachtig zat te zingen. Ik merk overigens dat ik tegenwoordig veel beter kijk. Het smalle lijfje, de kegelsnavel, de rode gezichtsvlek. Nog geen jaar geleden zag ik alleen een bruin/geel/zwart/rood vogeltje.
- Kneu
Ook al prachtig zingend. Apetrots op z'n mooie rode borst en petje, natuurlijk. En terecht.
- Graspieper 
- Groenling
- Tjiftjaf 
- Blauwe reiger
- Gierzwaluw 
- Zwartkop
Langs de struiken, aan de rand van een weiland, vloog een vogeltje laag over de grond heen en weer. Om vervolgens steeds in een van de struiken te verdwijnen. Eén keer gunde hij me een korte blik op zijn lijfje. Mannetje zwartkop. Mooie afsluiting van een onverwacht feestelijke vogeljubileumdag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten