dinsdag 19 mei 2015

Excursie vogelwerkgroep [6]

Nee, ga weg! De excursie begint pas over een half uur! Roep ik tegen een overvliegende mannetjesroodborsttapuit, een vlak achter mij op de straat landende gele kwikstaart, en een naar een paaltje vliegende putter. Ik had wel tien keer kunnen stoppen om naar leuke vogeltjes te gaan kijken, tijdens het drie kwartier fietstochtje richting de Millingerwaard, maar dan was ik wel te laat geweest voor een blikwerping op de zomertortel. En die nieuwe vogel had ik natuurlijk niet graag willen missen. 
In een wolk van aftershave, leidde een jonge excursieleider de groep in hoog tempo door dit mooie natuurgebied. (Ik vrees dat we onderweg minstens twee bejaarde deelnemers verloren zijn...)










Ooijpolder / Millingerwaard 

- Roodborsttapuit 
- Gele kwikstaart 
- Putter
- Buizerd
- Gierzwaluw 
- Boerenzwaluw 
- Zomertortel 
Ver weg in een boom, waarin hij vaker schijnt te zitten. Daar moet ik nog maar eens voor teruggaan, in de hoop op een wat betere waarneming.
- Zwarte stern
Die blijken in de Millingerwaard ook hun eigen nestvlotjes te hebben. Te zien vanuit de vogelkijkhut.
- Sprinkhaanzanger 
Ik denk dat ik een glimp van hem heb opgevangen. Of het moet een vogeltje zijn geweest dat precies in de richting van zijn geluid zat.
- Blauwe reiger
- Grasmus
- Spotvogel
Nieuwe vogel 2. Helaas alleen gehoord.
- Oeverloper 
- Nijlgans 
- Kleine plevier
- Bosrietzanger 
Of het geluid van een nachtegaal kwam, vroeg ik aan een professionele vogelaar. Nee. Van een zanglijster dan? Nee, het kwam van de bosrietzanger. Daar luister ik al een hele week naar op mijn vogelgeluiden-app! Blunder!
- Krakeend 
- Kuifeend 
- Aalscholver
- Veldleeuwerik 
- Zomertaling
Ver weg, in de schemering. Wel was goed te zien dat hij een stuk kleiner is dan de kuifeend. Die zelf toch ook niet bijzonder groot is.
- Graspieper 
- Rietgors
- Grote zilverreiger 
Die schijnen dus helemaal niet (of nauwelijks) in Nederland te overzomeren. Laat staan te broeden. Vandaar dat ik ze de laatste tijd niet heb gezien. In de waard zat er toch nog eentje.
- Zeearend 
Nee, die hebben we niet gezien, helaas. Maar ik weet nu wel waar hij al enkele malen overnacht heeft. (Voor de geïnteresseerden: in een boom.) 
- Witte kwikstaart 
Die weet ik nu te wonen, samen met z'n vrouw en kinderen. Helaas was-ie vanavond niet thuis.
- Kneu
Die wist ik in zijn vlucht te determineren. Wat mijn eerdere bosrietzangerblunder weer een beetje compenseerde. Hij vloog een eindje op met een graspieper. En ik had niet de indruk dat dat van harte ging.
- Oeverzwaluw
Een twintigtal oeverzwaluwtjes die af en aan, in en uit hun oeverholletjes vlogen.
- Torenvalk 
- Blauwborst
Niet gezien, maar wel meld ik graag even dat ik zijn zang deze keer herkende.
- Bever

En dan was er nog die flink fladderende roofvogel die in het donker van een paaltje afvloog omdat ik hem op de fiets ging passeren. Vast een uil. Helaas hield hij z'n snavel. Anders had ik bij de excursiedeelnemers behalve met de gele kwikstaart en het puttertje, ook nog met de waarneming van een bos/veld/kerkuil kunnen pochen.

Volgende week gaan we voor de nachtzwaluw!* (Tussendoor nog twee Vogelweek-excursies. Ik heb het maar druk met die beestjes.)

*Correctie: over twee weken.

Privélink voor mezelf, klikken is zinloos. (Sorry.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten