zaterdag 16 mei 2015

Grutto

Grutto in the pocket. (Ik raak zo langzamerhand door m'n Gelderse vogels heen...)

Ik betrapte mezelf op de — foutief Nederlandse — gedachte 'Doe eens zingen!', bij het aanschouwen van de in ieder geval voor mij ondetermineerbare vogeltjes vanavond. Langzaam maar zeker beginnen er zich steeds meer vogelgeluidenflarden in mijn hersenpan te nestelen. 

Bemmelse waard

- Aalscholver 
- Torenvalk 
- Buizerd
- Kievit
- Grasmus
- Tureluur
In het speciaal voor de vogels gecreëerd weilandplasje zag ik, behalve een tiental grauwe ganzen, ook één steltloper. Dat zou weer die kemphaan geweest kunnen zijn, maar ik ga voor de tureluur. Als het die niet was dan kan ik in ieder geval nog zeggen dat ik hem even later nog een keer of drie daadwerkelijk zag.
- Graspieper 
- Oeverzwaluw
Die hebben een heel herkenbaar geluid. Dat stel ik zeer op prijs.
- Roodborsttapuit 
- Grutto
Eerst zag ik hem in de verte een kleinere steltloper (tureluur?) verjagen. Later vloog hij in een ruime bocht om me heen, en kon ik hem goed volgen met m'n kijker. De roep overtuigde me helemaal dat ik met de grutto te maken had. Nieuwe vogel!
- Krakeend 
- Pimpelmees 
- Tjiftjaf
- Nachtegaal 
Alleen gehoord. Zijn zang doet me een beetje aan de zanglijster denken. Ik hoop niet dat dat heel gek is.
- Visdief 
Die was, net als de zwarte sterntjes laatst, veel mooier dan vorig jaar. Lees: ik kijk beter en met (iets) meer kennis.
- IJsvogel
Aardig dat hij even voorbij kwam flitsen. Kaarsrechte streep over het water.
- Scholekster 
- Mannetjesfazant 
- Boerenzwaluw 

En dan blijkt het toch nog te moeilijk om het geluid van de kleine karekiet, en de bosrietzanger te determineren. Dus ik heb óf een van de twee gezien. Óf allebei. (Ik hoorde hem/ze op meerdere plekken zingen.) O ja, en er was nog die roofvogel. Ik hoorde lawaai in een boom (ik dacht van een ekster) waarna er een roofvogel uit wegvloog. In eerste instantie meende ik een slechtvalk te zien. Maar was-ie daar niet te klein voor? Een sperwer zou ook nog kunnen; hij fladderde aardig door. Maar hij vloog zonder glijpauzes, meen ik me te herinneren, dus dat sluit hem uit. Geen buizerd in ieder geval. Ik ga maar voor de torenvalk, dat lijkt me het veiligst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten