dinsdag 26 mei 2015

Excursie vogelwerkgroep [7]

Helemaal sufgecomputerd begon ik aan de inmiddels alweer zevende vogelexcursie van de VWG Nijmegen. Die sufheid verdween helaas niet, ondanks de excursieleider die, als ware hij een schoolmeester, enthousiast uitweidde over de de Ooijjse vogels, die hem soms tijdens zijn verhalen, onopgemerkt, bijkans om de oren vlogen. De meest simpele vogelgeluiden wisten mijn determineerhersenkwab niet fatsoenlijk op te starten. Wel kon ik het groepje wijzen op een vogeltje op een paaltje, dat zowaar een blauwborst bleek te zijn. Kijk, zo maak je vrienden. Met je verstrooide sufkop.

Ooijpolder 

- Huismus
- Boerenzwaluw 
- Grasmus
- Bosrietzanger 
Een van de verschillen tussen de zang van de bosrietzanger, en de zang van de kleine karekiet (wel gehoord, niet gezien), is dat die laatste nogal kraakt.
- Buizerd
- Kievit
- Gierzwaluw 
- Spreeuw
- Torenvalk
- Rietgors
- Blauwborst
Ere wie ere toekomt; de man die op een gegeven moment door de excursieleider tot de orde geroepen moest worden, omdat-ie de rol van uitleggende vogelaar dreigde over te nemen, had de blauwborst al eerder waargenomen. Toen hij in z'n eentje tweehonderd meter vooruit was gefietst. Maar dat was vast een andere, veel lelijkere blauwborst dan het vogeltje die ik het groepje kon aanwijzen.
- Gele kwikstaart 
Even een geheime boodschap aan mezelf tussendoor: Tongelaar, visvijver. 
Verder met de lijst nu.
- Krakeend 
- Fuut
- Kneu
Hij zat behoorlijk ver weg, maar wát een lekker rood borstje had-ie zeg.
- Putter
- Roodborsttapuit 
- Nachtegaal 
Na minstens vijf minuten uitleg van waar hij nou precies zat, in die boom drie meter verderop, kon ik een donkerbruin, zingend silhouet van het beestje ontwaren. Mijn eerste visuele nachtegaalwaarneming.

Verder hoorden we o.a. nog de zanglijster, de sprinkhaanzanger en de spotvogel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten