zaterdag 22 augustus 2015

22-08-15

Weer om 5.30 opgestaan en richting de 'good old' Bruuk gefietst. Mijn favoriete natuurgebiedje, want zó klein dat zelfs ik er niet kan verdwalen. In tegenstelling tot de Millingerwaard, waar ik een flinke tijd licht geïrriteerd rondstruinde. Nou ja, ik was niet verdwaald, maar iemand had steeds grote plassen water op mijn route gelegd. Dus ben ik toch maar dezelfde weg weer teruggestruind om bij mijn fietsje te kunnen komen.

Bruuk / Millingerwaard 


- Putter
- IJsvogel 
Vriendelijk dat hij me met een harde piep waarschuwde dat hij even kwam langszeilen. In de Millingerwaard zag ik er nog een. Héél ver weg.
- Grote gele kwikstaart 
Gisteren mocht baardmannetje Hans hem op tv aanschouwen, en vandaag kreeg ik hem zowaar (voor de tweede keer in mijn vogelaarsbestaan) in beeld. Hij zag er armoeiig uit. Stevig in de rui (denk ik) en geen puf meer om met zijn lange staart te wippen.
- Hond
Ik begreep opeens waar dat stomvervelende hondengeblafachtergrondgeluid op de Bruuk vandaan kwam. Er zit daar vlak in de buurt een hondenkennel of iets soortgelijks. Irritant.
- Boerenzwaluw
- Blauwe reiger
- Fitis
Hij zat halverwege een boom. Dus ik gok dat het een fitis was. (Tjiftjafs schijnen meer in de top te vertoeven.)
- Grasmus (?)
- Pimpelmees
- Groene specht (?)
- Wespspin
Opvallende jongens.
- Boswachter
Hij groette mij vriendelijk terug maar keek wantrouwend naar mijn natte schoenen en broekspijpen. Die waren echter legaal nat geworden op de route langs de waterzuiveringsinstallatie. Niks geen paden verlaten om zeldzame orchideeën te plukken of fladderende zilvermanen te fotograferen. Kom nou.
- Boomvalk
Razendsnel, bijna zwaluwachtig, donkere baardstreep plus onmiskenbaar geluid (herkend dankzij de quiz op mijn vogelgeluidenapp). Vlakbij de Millingerwaard. Spectaculair beestje! Wil ik meer zien! Het waren er geloof ik twee, of misschien wel meer. Maar ze vlogen steeds verder weg en werden omringd door passerende duiven. Dit alles in smaakvol silhouet. (Behalve de ene keer in het begin dat ik er een echt behoorlijk goed in beeld kreeg.) Op een gegeven moment gleed mijn verrekijker wat af en leek de boomvalk getransformeerd te zijn in een andere roofvogel. Net op dit moment stopte een fietskoppel achter mij. Wat ik zag, wilde het graag weten. 'Boomvalk’ zei ik maar tegen de man, gokkende dat hij er toch geen verstand van had. Maar ik gokte verkeerd, want hij meende een kiekendief te zien. Toen heb ik me maar snel op de rol van verontschuldigende, zéér beginnende vogelaar gestort. (Die zit als gegoten.)
- Grote zilverreiger 
Zijn ze weer aan het wederkeren? Ik zag er een stuk of vijf, zes.
- Aalscholver
Meer dan zestig exemplaren.
- Bont zandoogje



- Grauwe vliegenvanger 
Alles leek te kloppen met de beschrijving in mijn vogelgids: rechtop zittend, trekkend met staart, donkere snavel, zacht roepje.



- Buizerd
- Ooievaar 
- Bruine kiekendief (?)
Ik meende zwarte vleugelpunten te ontwaren. Maar ik zag geen melding op waarneming.nl dus het zal wel weer een buizerd geweest zijn.

Eerder deze week:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten