vrijdag 7 augustus 2015

Das?

Op een bosweg, in de schemering, zie ik een silhouet snel de weg oversteken. Een laag, gedrongen dier met dikke poten, dat zich voortbeweegt als een grizzlybeer. Zou ik mijn eerste das hebben gezien...? Het zou zomaar kunnen!

Haterse vennen

- Vink
- Grote bonte specht
- Boomkruiper
- Roodborst
Mooi hoe ik hem, zonder verrekijker, op zeker dertig meter afstand in het groen kon zien zitten.
- Blauwe reiger
Volgens mij heb ik nog nooit eerder een reiger gezien in de Haterse vennen.
- Buizerd
- Staartmees
- Koolmees
- Havik
Een mannetjeshavik, of misschien een boomvalk, geen buizerd, sperwer of ander merk, dacht ik in ieder geval. Ik zag hem een paar keer door de boomtoppen vliegen om vervolgens weer op een tak te gaan zitten. Zou ik hem steeds verjaagd hebben? Kan ik beter thuisblijven? Als-ie zich nou één keer, duidelijk determineerbaar aan mij getoond had, dan had ik mijn achtervolging kunnen staken en verder kunnen gaan met mijn zoektocht naar de zwarte specht. Blijkbaar begreep hij dat niet.
- Aalscholver
- Groene specht
Geen zwarte, wel een groene. Als een groene specht rijp is dan wordt-ie zwart, denk ik. Of gebeurt dat als je hem te lang laat liggen? (Ik las vandaag ergens dat mijn humor flauw was. Nou, dan zullen jullie het weten ook!)
- Ree

Ik heb vanavond helemaal geen boerenzwaluwen gezien, bedacht ik me. Die vliegen je daar normaal gesproken om de oren. Waren ze al naar bed?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten