zondag 2 augustus 2015

Boomvalk en grauwe vliegenvanger

Best een lange ruk; zes uur 's ochtends opstaan voor een vogelexcursie en om zes uur 's avonds weer thuis aankomen. En dat op mijn leeftijd! (Zesenveertig.)

Ik kwam tien minuten te laat aan bij de Bruuk, want zelfs met een routebeschrijving én ingecalculeerde extra fietstijd wist ik toch weer een stukje te 'verdwalen'. De excursieleider was een aardige, luid pratende man met een imponerende kennis van vogel- en natuurwetenswaardigheden. (Zie onder.) Dat praatvolume zal voor de bewoners van de woning waarvoor hij om zeven uur 's ochtends uitleg gaf wat minder aangenaam zijn geweest. De onophoudelijk blaffende honden in de afgerasterde tuin van de buren maakten het er niet beter op. Al bij al was het een zeer geslaagde excursie met maar liefst twee nieuwe Gelderse vogels. Na de twee-urige excursie fietste ik richting Tongelaar om maar weer eens naar de onvindbare wielewaal te gaan zoeken.

De Bruuk / Milsbeek / 
Middelaar / Plasmolen / Mook / Molenhoek / Heumen / Linden / Beers / Haps / Tongelaar / 

- Groene specht
Ik zag hem in de Bruuk wegvliegen, toen ik nog onderweg was naar de excursiegroep. Dat vertelde ik de excursieleider, met de mededeling dat ik het beestje pér ongeluk al gezien had. De excursie was immers nog niet begonnen. Uit zijn verbaasde blik kon ik opmaken dat ik zo vroeg in de ochtend niet van die rare grapjes moet maken. De groene specht was ook de laatste (bijzondere) vogel die ik vandaag waarnam. Iets voor thuiskomst zag ik hem razendsnel over een voetbalveld vliegen. Zijn gemene lach, toen hij zijn boom bereikt had, deed mijn lichte waarnemingstwijfel onmiddellijk verdwijnen.
- Wilde eend
De mannetjes hullen zich rond deze tijd allemaal in travestievederdracht. Alleen de groengele snavel en de krul in hun staart onderscheidt ze van de vrouwtjes. Tijdens de rui moeten ze natuurlijk zo min mogelijk opvallen.
- Putter
- Tjiftjaf 
De tjiftjaf lijkt sprekend op de fitis (als hij zijn kop houdt) maar foerageert vaak in de top van een boom, terwijl de fitis zich meer halverwege de boom ophoudt.
- Spreeuw
Vliegt volgens de excursieleider als enige in een rechte lijn.
- Bokje
Nee, die hebben we niet gezien. Sterker nog, die komt in de hele Bruuk niet voor. In de aankondiging van de excursie werd hij foutief vermeld als vogel die we wellicht zouden kunnen zi
en. In dat geval had de excursieleider van vreugde een driedubbele achterwaartse salto door de orchideeënvelden gemaakt. Met een ringslang om z'n nek.
- Bruine kikker
Te determineren tot 'bruine' door de donkerbruine vlek achter z'n oog. Kikkers houd je het beste vast aan één poot, terwijl je hem op je hand laat rusten. Het allerbest laat je hem echter gewoon met rust.
- Waterhoen
- Boompieper
Niet gezien. Maar ik vind de beschrijving van zijn geluid door de leider de moeite waard om hier even te noteren: 'Oei-joei-joei-joei-joei-joei!'
- Vink
- Grauwe vliegenvanger
Nieuwe vogel! In eerste instantie werd hij aangezien voor een roodborsttapuit in de rui, maar bij nadere beschouwing bleek het om de grauwe vliegenvanger te gaan. Hoog in een boom, best wel ver weg.
- Boomvalk
Vlak na de vliegenvanger een tweede nieuw vogel. Officieel gedetermineerd, moet ik erbij zeggen. Want ik dénk dat ik hem toch wel eerder bij de Bemmelse waard heb gezien. Spectaculair vliegend beestje. En er waren er maar liefst drie!
- Kokmeeuw
- Stormmeeuw
- Holenduif
De enige vogel die ik als eerste had ontdekt. Helaas niet bepaald buitengewoon opwindend.
- Aalscholver
- Blauwe reiger
- Buizerd
Bij Milsbeek zag ik er een die voor een groot gedeelte spierwit was.
Buizerds zie je 's ochtendsvroeg vaak in weilanden lopen. Later gaan ze met de thermiek mee de lucht in om daar een beetje miauwend rond te zweven.

- Zwartkop
Het tikkende geluid uit een boom kwam van een mannetje.
- Gaai
- Groenling
- Geelgors

Gezien het gebied waar ik vandaag gevogeld heb, had ik op een bezichtiging gerekend, Maar ik moest het met enkel zijn zang doen.
- Grote Canadese gans
- Nijlgans
- Roodborst
De tweede en derde week van september zijn, normaal gesproken, compleet roodborstloos. (En merelloos.) 'Onze' roodborstjes gaan er vantussen naar warmere streken, twee weken later arriveert er dan een invasie van roodborstjes uit koudere streken. (Hoe het met de merel zat heb ik helaas niet helemaal opgevangen.)
- Huismus
- Gele kwikstaart 
- Roodborsttapuit
Inmiddels aangekomen in Tongelaar wist ik wederom, met een wandelkaartje in mijn hand, de verkeerde weg te lopen. Maar daardoor zag ik wél twee roodborsttapuitjes, vier gele kwikstaarten en verschillende puttertjes. (Aan de andere kant; als ik
goed was gelopen, had ik misschien wel de wielewaal gezien...!) Bij het vertrek vanuit kasteel Tongelaar kwam ik overigens na twintig minuten fietsen bij kasteel Tongelaar uit. Had ik al eens wat opgemerkt over mijn 'licht' beschadigde oriëntatievermogen...? (Ja, ik ga heus nog wel eens aan de smartphone.)
- Staartmees
Dat was lang geleden dat ik die gezien heb.
- Zanglijster
- Koolmees

Morgenavond nog eens jagen op de nachtzwaluw...?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten