zondag 9 augustus 2015

Roze T-shirt

Zowel op het Landgoed Tongelaar als in de Bruuk knoopte een vogelaar een praatje met me aan terwijl ik stond te verrekijken. (Achtereenvolgens naar een pimpelmees en een roodborst. Niks mis met ordinaire vogeltjes.) Frappant was dat beide vogelaars een knalroze T-shirt droegen. Ik neem aan dat ik die morgen nu ook snel een moet gaan kopen, om de blijkbaar laatste vogelaarsmode te kunnen bijbenen. Maar daar zie ik eerlijk gezegd nogal tegenop. Niks mis met verschoten, zwarte T-shirts met lange, anti-insectenmouwen, wat mij betreft.

Tongelaar / Bruuk

- Grote bonte specht
Die kwam ik na een paar minuten fietsen al tegen. (Wederom om 05.30 uur opgestaan en rond zessen 's avonds thuis.)
- Vink
- Boerenzwaluw
- Groene specht
- Grote Canadese gans
- Buizerd
- Huismus
- Boomkruiper
- Gaai
De Tongelaarvogelaar had de wielewaal, de reden dat ik weer naar Tongelaar was gekomen, al eens gehoord en gezien in de omgeving. Zelf zag ik er minstens vijf, hoog over de boomtoppen vliegen. Helaas bleken het bij nader inzien steeds gaaien, duiven of andere, stukken minder opwindende vogels te zijn.
- Pimpelmees
- Putter
- Boomklever
- Zanglijster 
- Oranje zandoogje
- Zwartkop








- Coloradokever
- IJsvogel
- Eekhoorn
Altijd leuk. Ik zie ze maar weinig. (Maar ik ben ook niet zo'n bosmens.)
- Nijlgans
- Boomvalk
Ver weg. Ik zag hem, en de sociale vogelaar die een compleet rondje Bruuk met me opliep, kon hem identificeren. Hij had er eerder deze week víjf gezien. Drie jongen en hun ouders.
- Roodborst



- Bont zandoogje
- Koevinkje
- Wespspin
Terwijl ik van dichtbij een koevinkje aan het bestuderen was, vloog er vlakbij hem een ander exemplaar geschrokken op, om vervolgens recht in het zigzagweb van een wespspin te fladderen. Die heb ik dus regelrecht de dood in gejaagd! Nou ja, babywespspinnetjes moeten ook eten, zullen we maar denken. Het vlinder/libel-echtpaar, dat al eerder door de sociale vogelaar was aangesproken (ik geloof dat hij met alles wat op twee benen door de Bruuk loopt een gesprek aanknoopt), noemde het geel/zwart gestreepte beestje, nadat ik ze mijn notitieboekje met insectenschetsjes had voorgelegd, tijgerspin. Eén van z'n andere benamingen, naast wespenspin en wielwebspinAl die vlinderaars op de Bruuk zijn op zoek naar de zeldzame zilveren maan. Dus die moet ik eigenlijk ook nog een keer te pakken zien te krijgen. En dan bij vrienden en familie opscheppen dat ik een énorm zeldzame vlinder heb gezien. Wat zullen ze daar van onder de indruk zijn...! (Of niet natuurlijk.)

M'n eerste, heel langzaam tot enorme proporties opzwellende insectenbeet van het jaar heb ik ook weer te pakken. Deze keer is mijn rechterelleboog het te betreuren slachtoffer. (Lange, anti-insectenmouwen moet je natuurlijk ook niet oprollen, hoe warm het ook is.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten