zaterdag 29 augustus 2015

Meinerswijk

Vandaag ben ik vreemdgegaan. Ik heb zomaar buiten het werkgebied van mijn Nijmeegse vogelwerkgroep naar vogels gekeken. Arnhemse vogels, in dit geval. Nou ja, die zijn ook best leuk.

Lent / Elst / Meinerswijk / Bemmelse waard

- Sperwer
Boven Lent. Of was het toch een havik? Hij leek best groot, daar hoog in de lucht.
- Waterhoen
- Vis
Tientallen visjes in een fris heldere sloot. Vast een heel ordinair merk, maar ik heb de naam van de jonge beestjes niet kunnen vaststellen.

Edit: het zullen wel ruisvoorntjes zijn geweest.








- Grasmus
- Ringmus
- Aalscholver
- IJsvogel
Twee Arnhemse ijsvogeltjes zag ik in de verte voorbij flitsen toen ik op weg was naar een metalen vogelkijkhut, die zó heet was dat je je vingers er bijkans aan brandde.
- Schildpad
Te ver weg om de soort te kunnen determineren. Wel een behoorlijk groot geval.
- Kuifeend 
- Tjiftjaf
- Boompieper
Of was het toch mijn eerste paapje...? Het waren er twee en hun wenkbrauwstreep viel goed op. Donker snaveltje, bruine rug, lichte buik met een zweempje oranje, korte staart. Ze zaten rechtop op de top van een struik, af en toe vlogen ze naar een andere struik, maar meestal fladderden ze een paar meter omhoog om weer op dezelfde plek te landen. Ze moeten me goed in de gaten hebben gehad, eentje vloog zelfs even recht naar me toe, en waren dus niet al te schuw. Ik hou het toch maar op de boompieper, want ze hadden niet het úitgesproken paapje-uiterlijk. (Ook al kunnen het natuurlijk ook vrouwtjes, juvenieltjes, of mannetjes in de rui geweest zijn. En die wenkbrauwstreep was wel behoorlijk opvallend...)












- Ooievaar
- Roodborsttapuit
- Witte kwikstaart
- Oeverloper
- Grote zilverreiger
- Kleine zilverreiger
Drie zilverreigers, waarvan er twee zich nauwelijks bewogen en er één druk aan het foerageren was. Dat móet wel de al eerder in de Bemmelse waard gesignaleerde kleine zilverreiger zijn geweest. Tweede waarneming. Was ik nog extra even voor omgereden. Met succes!
- Putter
Tientallen puttertjes. Met veel juvenieltjes. Veelal nog niet helemaal uitgerijpt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten