vrijdag 23 februari 2018

Spreeuwenzwerm boven Nijmegen [2]




































Na mijn laatste spreeuwenbezoek bleek de zwerm kleiner te zijn geworden. Terwijl ik ze de twee voorgaande dagen steeds op mijn allervriendelijkst had toegelachen. Misschien had het met de sperwer te maken, die ik, voordat de spreeuwen zich boven de wijk hadden verzameld, zag vliegen. En die een half uurtje later daadwerkelijk een spreeuw wist te grijpen. Wel stond ik deze keer op precies de juiste plek om ze met tientallen tegelijk hun slaapboom in te zien schieten. Een fantastisch gezicht. Dat vond niet alleen ik want er waren meer mensen komen kijken.

Wat ik ook heel leuk vond was dat er omwonenden stonden te kijken, sigarettenstem-oma’s met kleinkinderen, winkeleigenaren, hondenuitlaters, die ondanks hun volgescheten straat en auto’s met wit spetterpatroon, volop stonden te genieten. De wauws vlogen je om de oren. Zelfs van de eigenaresse van de tuin waar de slaapboom staat te stinken. En van de overbuurvrouw die soms door de herrie haar televisie niet kon verstaan. Nou ja, de spreeuwenháters laten zich natuurlijk niet zien op dit moment van de dag. Want de luchtshow gaat vergezeld door een artillerie aan vogelpoep. Een wonder dat ik zelf niet geraakt ben.

Opvallend dat diezelfde straatbewoners soms geen idee hadden wat voor vogels het nu eigenlijk waren. Zwaluwen en roeken heb ik al voorbij horen komen. Eén persoon heb ik al de google-opdracht ‘spreeuw’ meegegeven.





Een kleinere zwerm, toch maar weer een filmpje gemaakt. Daardoor heb ik wel gemist hoe die (vermoedelijke) sperwer een spreeuw greep. (Ik had m'n camera op de slaapboom gericht.) Dat moest ik horen via de commentaren. Al kun je hem in de video wel met de zwerm zien meevliegen. Ook zie je nu prachtig hoe de spreeuwen hun boom in knallen. Ik moet ze nog een keer ‘s morgensvroeg de slaapboom zien verlaten. Op een rustige zondagochtend of zo.

Edit: Niet-vogelaars die "daar vliegt een roofvogel!" roepen, mensen die buiten mijn zicht zien hoe een spreeuw geslagen wordt (heel hard, tegen zijn hoofd!) en die overvliegende sperwer die ik twintig minuten eerder zag overvliegen op dezelfde plek. In mijn hoofd wordt een meeliftend kauwtje dan een roofvogel... Maar daar hadden die spreeuwen vast wel wat paniekeriger op gereageerd. Een waarneming.nl-admin maakt er dus een (onzeker) kauwtje van. Zelf spreek ik liever over een vermoedelijk schizofrene, vermoedelijke kauw.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten