zaterdag 28 april 2018

Noordse stern



De volgende dag moest ik me om 06:00 uur bij de McDonald’s in Malden melden. Voor de excursie naar De Hamert. Dus het leek me raadzaam om het rustig aan te doen, vroeg naar bed te gaan en mezelf niet fysiek te vermoeien. Maar ja, tién Noordse sterns op een klein half uurtje fietsen kon ik natuurlijk niet aan me voorbij laten gaan. Zeer zeldzaam in ons gebied. Bovendien niet eerder door mij aanschouwd. Met andere woorden: heuse ‘lifers’.









Ik had weer eens geluk. Na een half uurtje waarnemen besloten ze ervandoor te gaan. Net tijd genoeg om ze mooi te hebben kunnen waarnemen en wat bewijsplaatjes te schieten.
























Noordse sterns lijken als twee druppels water op visdiefjes. (Als ontdekker B. ze niet gemeld had was ik er nooit achter gekomen dat het géén visdiefjes waren.) Dankzij een nog maar pas van tevoren aangeschaft boek kan ik ze nu in theorie wel van elkaar onderscheiden. ‘Vogel determinatie’ is de titel. En ik kan het elke gevorderde vogelaar aanbevelen als aanvulling op de ANWB-vogelgids. Alle moeilijk van elkaar te onderscheiden vogels (matkop/glanskop, fitis/tjiftjaf, kleine karekiet/bosrietzanger) staan op één bladzijde naast elkaar afgebeeld. Met de veelal zeer subtiele verschillen netjes beschreven. Een boek dat ik eigenlijk al minstens een jaar eerder had moeten kopen. 

Tot zover mijn onbetaalde reclamepraatje.


Ik snap nog steeds niet hoe hij het deed... Maar De Hamert-excursieleider powervogelaar P. wist zijn groep de ene na de andere prachtvogel te presenteren. Te beginnen met twee zeldzame middelste bonte spechten. Die zich in het kersverse gebladerte helaas niet lieten fotograferen. Want ja, ik heb weer eens grondig gezondigd tegen mijn niet-fotograferen-tijdens-excursies-principe. Sommige vogels maken toch mijn jachtinstinct los. Schieten! En andere vogelgrafen roepen blijkbaar concurrentiedrang bij mij op. Blijk ik op mijn ouwe dag toch nog een haantje in mij te hebben.

Nieuwe 2018-vogels waren de wielewaal. Een paartje dat zich goed liet horen. En waarvan er een voor de zon langs vloog. Waardoor ik na vijf minuten blindheid even meende dat hij pikzwart was. De eerste vijf gierzwaluwen hingen eindelijk hoog in de lucht. Net als een volop zingende boomleeuwerik. En een glanskop liet zich aardig bekijken. De fluiter, de vogel waar ik het meest op gehoopt had omdat de befietsbare versie lastig te vinden is, liet zich wel horen, maar niet aan mij. Al deze vogels heb ik niet (goed) kunnen fotograferen. De volgende wel:





Ik had de kleine bonte specht al eerder gezien. Gek genoeg viel het me nu pas echt op wat een klein vogeltje het is. Musgrootte ongeveer. 





In De Hamert vind je vrij makkelijk gekraagde roodstaarten. Als je hun zangriedeltje kent. Hij blijft prachtig, deze vogel die mij ooit aan het vogelen heeft gekregen. In de tijd dat ik bijna niet kon geloven dat dit beestje, zonder dat ik het wist, zomaar in Nederland rondvliegt.






We moesten even aan onze kruinen krabben toen we deze zwarte specht zagen. Hoe kwam-ie in hemelsnaam aan dat bruine kleed? Nou ja, waarschijnlijk liep hij dat simpelweg op tijdens het uithakken van zijn nest. Zaagsel!




Altijd leuk als je tijdens een excursie zelf een vogel ontdekt. Deze uit de kluiten gewassen dennenappel, héél ver weg, bleek een boomvalk te zijn. Tijdens onze hele lunchpauze verroerde hij helaas geen vin. (Die heeft hij ook helemaal niet.)



Ook heel ver weg en minstens zo gaaf; vier heuse raven. Rondfladderend boven de boomtoppen. Ik geloof niet dat deze foto een groen vinkje gaat krijgen op waarneming.nl...




Best een bizarre waarneming tijdens een boswandeling. Een flamingo! In dit geval een Hybride Chileense Flamingo x Flamingo. Ontzettend ordinair. Dus vooral niet aan vogelpurist P. laten merken dat ik het stiekem wel heel leuk vind.



Oranjetipje. Het enige wat ons even aan koningsdag deed denken.




Ook na de excursie, tijdens de koffie, werd er tot verbazing van de overige terrasbezoekers gewoon doorgevogelgrafeerd. Een ringmus kom je vandaag de dag niet zomaar meer tegen.



Op de terugweg kregen we een melding van twee dwergmeeuwtjes bij de Kraaijenbergse Plassen. Die moesten via een kleine omweg natuurlijk nog even meegepikt worden.


Edit: Powervogelaar P. meldt dat de Noordse stern op de een na laatste foto een visdief is. 'De zwarte rand, gevormd door de donkere toppen van de handpennen, aan de ondervleugel is te diffuus voor een Noordse stern. Daarbij loopt deze zwarte rand ook niet ver genoeg door naar de armpennen. Tel daarbij op de te grote witte zijkop (wang); deze is bij de Noordse veel smaller. Ook de staartpennen lijken mij te kort voor een Noordse. En ik meen een zwarte punt aan de snavel te zien. De rechter stern op dezelfde foto is niet te determineren voor mij. Op alle andere foto's staan 100% Noordse sterns!'

Zelfs met mijn nieuwe vogeldeterminatiegids blijft het moeilijk...

BewarenBewarenBewarenBewaren

Geen opmerkingen:

Een reactie posten