woensdag 13 augustus 2014

IJsvogel

Belachelijk!

Normale vogelaars doen er járen over voordat ze er eindelijk eentje zien. Een ijsvogel. Ik zag er vanavond twéé!

Vanaf de dijk zie ik door de bomen heen de vogelkijkhut die ik toevallig een paar dagen eerder gegoogeld had. Ik zoek snel een plekje om mijn fiets te stallen en loop het pad af richting de hut. Er liggen prachtige plassen water waar grote takken overheen hangen die uitstekend dienst zouden kunnen doen als uitvalsbasis voor een ijsvogel... In de mooie hut kijk ik uit over een grote plas met meerkoeten, futen en een tweetal knobbelzwanen. Aan de rechteroever in het struikgewas zie ik iets wits dat ik met mijn kijker beter wil bestuderen. Ik kan niet ontdekken wat het is maar zie wel een blauwe flits, luid roepend, laag over het water voorbij scheren. Een ijsvogel! Die had ik zonder mijn kijker nooit gezien! Over geluk gesproken! 

Ik blijf een tiental minuten staan en hoor dan weer dezelfde roep. Door mijn kijker zie ik nu twéé blauwe flitsen! Als ik hem gelukzalig laat zakken, ontdek ik een meterslang waterspoor, midden over de plas. Aan het begin van het spoor zie ik een grote bruine kop half het water uitsteken. Zeker een centimeter of vijftien, twintig groot. Dat geloof je toch niet; binnen een paar seconden twee ijsvogels en een bever in beeld! Wat een zegen dat ik zo dom ben, dat er zoveel geluk met mij is! 

Niet lang daarna gaat één van de ijsvogels behoorlijk dichtbij op een tak boven het water zitten. Ik blijf hem bekijken tot m'n armen pijn doen van het omhooghouden van de zware verrekijker.

Ooijpolder

- Haas
Twee stoeiende/vechtende hazen. Plus twee toeschouwende hazen. Later op de avond kwam ik ook nog een tweetal jonge haasjes tegen.
- Witte kwikstaart
- Ooievaar
In z'n nest.
- Putter
- Buizerd
- Blauwe reiger
- Vleermuis
- Tapuit?
Qua uiterlijk kwam-ie nog het dichts bij een vrouwtjestapuit. Maar of-ie dat ook echt was...?













Millingerwaard

- Meerkoet
- Fuut
- IJsvogel
- Bever
Nog even aan een muskusrat gedacht, maar daar was z'n kop echt veel te groot voor.











- Grote bonte specht
Juveniel vrouwtje? Lichtrode anaalstreek, grijzige borst, geen rood op kop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten