vrijdag 15 augustus 2014

Wulp

Weer een nieuwe vogelsoort 'ontdekt'! Een vlucht wulpen! En de bever en de ijsvogel lieten hun gezicht opnieuw aan mij zien. Zo aardig van die beestjes!

De Belgische fotograaf die mij komt fotograferen voor wat promotiefoto's voor mijn uitgeverij, vindt het een goed idee om mij al vogelende, met verrekijker, op de gevoelige plaat vast te leggen. Dit bezorgt mij zoveel vogelkriebels dat ik even later, na zijn vertrek, alweer onderweg ben naar de kijkhut waar ik twee dagen eerder de ijsvogel en de bever heb gespot.

Wat is de Ooijpolder toch een vogelparadijs. Ik ben er nog maar een paar minuten en de eerste twee ooievaars dienen zich al aan. Op dezelfde weg zie ik vier buizerds, een overvliegend puttertje en twee patrijzen, waarvan er eentje netjes poseert op het paaltje van een ijzeren hek.

Bij het Meertje 'stikt' het zoals gewoonlijk van de vogels. Een hele berg grauwe ganzen, wat blauwe reigers, kieviten en meerkoeten. Ook de grote zilverreiger is weer van de partij en voor het eerst zie ik er één lepelaar. Dan wordt mijn aandacht getrokken door een hele zwerm bruine vogels die in het nabije weiland neerstrijkt. Het zijn duidelijk steltlopers, met een enorm lange, naar beneden afgebogen snavel. Wulpen, zegt mijn vogelkaart. Weer een nieuwe soort 'ontdekt'! 'Een vlucht regenwulpen' had natuurlijk mooier geweest, maar mijn vogel-app maakt later via het geluid duidelijk dat het 'gewone' wulpen zijn.

Bij de eerstvolgende plas water aan de Ooijse bandijk ziet het ook weer zwart van de vogels. Grauwe ganzen, brandganzen, kieviten, meerkoeten, enorm veel aalscholvers en ook hier landt een twintigtal wulpen. Een Duitse auto die nieuwsgierig voor mij stil gaat staan, passeert mij later claxonnerend. De grijsharige chauffeuse steekt als dankgebaar enthousiast haar duim omhoog. Kijk, dat vind ik nou sympathiek. Wat verderop staat nog een auto met een chauffeur die al het prachts met een dure telescoop gadeslaat.

In de vogelkijkhut ontmoet ik een man die speciaal voor de bever komt kijken. Feilloos weet hij me een drietal keer de kop van het overzwemmende diertje, in het door de wind golfachtige water, aan te wijzen. Een voorbijzwemmend zwart stipje. Omdat ik er volgens hem niet uitzie als iemand die beverburchten vertrapt, geeft hij me ook het huisadres van de beestjes. 

Ik vraag de man of hij eens door mijn verrekijker 'uit 1873' wil kijken om de kwaliteit van het ding te beoordelen. Zoals ik hoopte duwt hij me gelijk zijn kijker in mijn handen. Helaas is het een goedkoop kijkertje van zo'n honderd euro, met een slechter beeld dan de mijne, dus nu weet ik nog niet of ik beter een nieuwe kijker kan kopen. Als tot mijn vreugde de ijsvogel zich ook nog even, zeer kortstondig laat zien, vind ik mijn vogeldag weer meer dan geslaagd en fiets ik in de avondschemer naar huis. Met het voornemen snel weer terug te keren.

Ooijpolder

- Ooievaar 
- Buizerd
- Patrijs
- Putter
- Haas
Je strúikelt er haast over in de Ooijpolder.
- Grauwe gans
- Brandgans
- Lepelaar
- Grote zilverreiger 
In de Millingerwaard zag ik er meerdere overvliegen. Volgens de man in de vogelkijkhut is hun populatie de laatste jaren flink toegenomen. Er zouden ook kleine zilverreigers zitten. Die heb ik 'officieel' nog niet gezien.
- Meerkoet
- Kievit
- Wulp
Bij de eerste vlucht ruwtelde ik er vijftig. 
- Witte kwikstaart
- Grote bonte specht
- Vleermuis

Millingerwaard

















- Roofvogel
Ik heb hem niet kunnen determineren. Let maar niet op z'n snavel en vooral niet op z'n poten. (Ik kan niet tekenen.) Misschien een juveniel buizerd?
- Noordse stern
Met een visje in z'n bek. Ik herken hem aan z'n 'schaarstaart'. Anders was het een visdiefje geweest. (In dit geval wel een toepasselijkere naam.)
- Ree
Ik zag hem precies één seconde.
- Gallowayrund
- Konikpaard
- Fuut
- Bever
De man in de vogelkijkhut maakt me ook attent op het knaaggeluid van het beestje.
- IJsvogel















Het wordt tijd om de Veldgids diersporen aan te schaffen. Ik gok op een reetje, maar voor hetzelfde geld is het een hondenspoor.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten