zondag 11 januari 2015

Grote zaagbek en brilduiker

Niet hoeven trappen, leunen naar links, vette plakpet afgewaaid, twéé trommelvliezen in m'n rechteroor; ja, er stond een stevige wind op de Ooijse bandijk.

Fietsend door de Ooijpolder drie nieuwe vogels ontdekt! De grote zaagbek, de brilduiker en nog een zaagbek-achtig gevalletje. Die laatste zat helaas te ver weg en te in elkaar gedoken om hem goed te kunnen determineren.

Ooijpolder  / Millingerwaard 

- Staartmees
Een mooi begin van een práchtige vogeldag.
Uit een lange, strak gesnoeide struik aan de rand van de weg hoorde ik gekwetter en zag ik hier en daar iets bewegen. Ik bleef er met m'n fiets een tijdje bij staan en één voor één plopten de staartmeesjes te voorschijn. Niks niet schuw. De dichtstbijzijnde op anderhalf meter afstand!

- Koolmees
(Die zat er ook nog tussen.)
- Kuifeend











- Grote zaagbek
Drie paartjes. Ze werden bijna van het water geblazen door de harde wind.
- Grauwe gans
- Grote zilverreiger
Ik telde er zesentwintig in de Oude Waal. Later kwam ik er nog meer tegen. Het hoge water 'toverde' een hoop watervogels tevoorschijn.
- Wintertaling
- Blauwe reiger
- Buizerd
- Aalscholver

- Brilduiker
Twee opvliegende mannetjes.
- Tamme gans
- Groene specht
- IJsvogel
Dé truc om een ijsvogel te zien: even de bosjes in duiken voor een wildplas. Het is me al twee keer overkomen dat ik ze toen tegenkwam. (Ik heb ook wel een erg kleine blaas hoor.) Prachtig, zo'n blauwe flits tegen een bruingrijs moerasbosdecor.
- Pimpelmees
- Smient
- Krakeend
- Knobbelzwaan
- Fuut
- Tafeleend
- Gaai
- Zaagbekje
Vanuit de vogelkijkhut in de Millingerwaard, die ik slechts met acrobatische toeren kon betreden i.v.m. het hoge water, zag ik verschillende watervogels. Waaronder een achttal ineengedoken zwart/donkerbruine eenden met - als ik het goed zag - een zaagbekje en een kuif. Maar die kuif zou ook het gevolg van de harde wind kunnen zijn. Wellicht weet ik ze in de toekomst nog te determineren.


Edit in de toekomst: dat waren vast gewone kuifeenden, Mars. Die hebben een beetje een zaagbek-achtige snavel.









- Groenling
Twee vrouwtjes. (Als ik me niet vergis.)

- Houtduif
- Holenduif


Geen opmerkingen:

Een reactie posten