vrijdag 16 januari 2015

Witkoppige staartmees

Op de Ooijse Bandijk schuurt een vreemde vogel rakelings over me heen. Camera op z'n kop, motorgeluidje... O wacht, het was een drone.

Ik besluit dezelfde tocht te ondernemen als de vorige keer, maar verwacht er al snel helemaal niks van. Als ik na een tijdje echter de brilduiker weer tegenkom en een ijsvogel uit het water zie schieten, keren de kansen, en krijg ik er weer volop lol in.

Ooijpolder / Millingerwaard 

- Drone
Eerst meende ik een zwart-witte vogel te zien, daarna een vlieger, en vervolgens een radiografisch bestuurbare helicopter. Het bleek echter een drone te zijn, die bestuurd werd door een man in een weiland achter een soort dirigeerstandaard. Toen het ding de dijk overstak moest het nog behoorlijk optrekken om me niet genadeloos te scalperen.
- Brilduiker
Een paartje.
- Ooievaar
Drie stuks, waarvan twee in het nest vlakbij de dijk bij Kekerdom.
- Tafeleend
- Roodborst
- Pimpelmees 
- Koolmees 
- Aalscholver 
- Blauwe reiger
- Grote zilverreiger 
- Buizerd
Ik zag weer verschillende buizerds, waarvan een met een spierwitte kop. (Geen visarend helaas!)
- Wintertaling 
- Mannetjesfazant 
- Kolgans
- Grauwe gans
- Gaai
- Ringmus
- Fuut
- Knobbelzwaan 
- Kuifeend
- Kokmeeuw 
- Haas
- Boomklever
Tijdje niet meer gezien.
- IJsvogel
Vanaf de dijk zag ik tussen de onder water staande bomen een plons. Direct daarna schoot er een blauwe schicht uit het water. Als een raket tussen de bomen door vliegend. Prachtig gezicht!
- Kramsvogel
Vlakbij de ijsvogel. Een achttal exemplaren.
- Grote bonte specht
- Grote lijster
Mísschien een zanglijster, maar het was echt een fors exemplaar.
- Witkoppige staartmees 
In de buurt van de vogelkijkhut, die zonder lieslaarzen inmiddels hélemaal onbereikbaar is door het hoge water, zag ik wat staartmeesjes. Ik kreeg er één in de kijker die afweek van de normale staartmezen: een wit gezichtje en een witte borst. Óf een heuse (schaarse) witkopstaartmees óf een gewone staartmees met een witte kop. Dat laatste waarschijnlijk, want ik zag ook 'normale' staartmeesjes.*
- Winterkoning 
- Vink
- Groenling
- Nijlgans
- Grote zaagbek
Twee paartjes. Eenden met een soort uitgerekte roofvogelsnavel.
- Meerkoet
Twee vechtende paartjes. Had ik nog niet eerder gezien, maar dat schijnen ze regelmatig te doen. Trappen met die poten!
- Heggenmus
Hé, die heb ik nog niet eerder gedetermineerd zie ik nu. Niet bijster bijzonder, maar wel weer nieuw voor mij!
- Krakeend
- Waterhoen

*Edit: Op de Waarneming-site van de Vogelwerkgroep Rijk van Nijmegen e.o. zag ik dat iemand anders de staartmees daar vandaag ook gezien heeft. (Kan ook z'n witkoppige broer geweest zijn.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten