donderdag 1 januari 2015

Nieuw jaar

Vijfenhalf uur vogelen, wandelen en fietsen, zonder pauze, is een prima begin van het nieuwe jaar. Tegelijkertijd is het een wonder dat ik nog leef... (Kreun.)

Vannacht zag ik er verschillende de lucht in gaan, en bedacht ik al dat het weliswaar een 'feestelijke' manier van afval afvoeren is, maar dat je die dingen de volgende dag overal zou tegenkomen. Thaise lampionnen, Kong-Ming-lantaarns, wensballonnen, vuurballonnen, of hoe je ze ook wilt noemen, heb ik het over. En ja hoor, in boomtoppen, in weilanden, overal kwam ik die dingen tegen vandaag. Heel m'n landschap verpest! Nou ja, het gaat ongetwijfeld een keer mis (boerderij afgebrand, vliegtuig neergestort, tuinman met hartaanval) en dan wordt dat vliegende vuilnis wel weer uit de winkels gehaald.  

Desondanks was het een prachtige, zonnige dag en heb ik kunnen genieten van heel veel vogelvriendjeswaarnemingen.

Vogels op de verlanglijst van 2015: kuifmees, blauwborst, klapekster, kleine witte reiger en graag nog een leuke uil. Dat zou toch moeten kunnen lukken...

Heumensoord / Wylerbergmeer / Ooijpolder

- Zwarte mees
Al een hele tijd geleden voor het laatst gezien en nu met zekerheid gedetermineerd. Lang leve de vogelervaring!
- Koolmees
- Pimpelmees 
- Vink
- Buizerd
- Roodborst 
- Vuurgoudhaan 
- Sneeuwgors...?
Dat zal het ongetwijfeld niet geweest zijn, maar dat was het eerste wat me door het hoofd schoot toen ik hem zag. En hij leek op het plaatje in mijn vogelgids. En ik kan geen andere vogel bedenken waarmee ik hem zou kunnen verwarren. Maar ik ga hem écht niet als officiële waarneming tellen. Ik kijk wel uit!
- Goudhaan
- Bosmuis
Is dat eigenlijk een bestaand merk? (Even checken...ja.)
- Grote bonte specht
- Staartmees 
- Boomkruiper 
- Alpinopetvogeltje 
(Mat- of glanskop, dus.)
- IJsvogel
Prachtige waarneming. Ik besloot een vispaadje langs Het meer een stukje in te lopen en zag pardoes twee ijsvogels, als kolibrie's opveren. Daarna zakten ze even vertwijfeld terug in het struweel, om er vervolgens toch maar als twee blauwe raketten vandoor te gaan.
- Grauwe gans
- Kolgans
- Blauwe reiger
- Knobbelzwaan
- Kuifeend 
- Aalscholver
- Winterkoning
- Putter
- Groenling
Hij zat tussen een zwermpje putters. Op dezelfde plek, bij het bruggetje richting de kerkdijk, zag ik ook nog een gelig vogeltje dat ik zo gauw niet kon thuisbrengen. Een sijsje of een geelgors, vermoed ik.
Een passerend wandelechtpaar keek ook even mee, waarna het baardmannetje mij vriendelijk het beste wenste voor 2015.
- Grote zilverreiger 
- Smient
- Witte kraker
(Tamme eendsoort.)
- Spreeuw
Blijkbaar wonen ze onder de dakpannen van een boerderijschuur aan de kerkdijk
- Wintertaling
- Fuut
- Slobeend 
- Nijlgans

Als ik de 'ordinaire’ vogels meetel (merel, zwarte kraai, kauw, ekster, wilde eend, kokmeeuw, houtduif, meerkoet, ) kom ik tot een slordige 38 vogelwaarnemingen. 
De sneeuwgors tel ik natuurlijk niet mee.

Mijn nieuwjaarswens op Facebook:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten