maandag 5 januari 2015

Slechtvalk!

Met het zojuist aangeschafte roofvogelboek van Nico de Haan nog ingepakt in m'n rugzak vliegt er zomaar een nieuw merk roofvogel vlak voor me langs. Net te vroeg nog dus.

Het is een prachtige, zonnige dag. Niks geen winterweer. Mijn fiets (met lekke band) laat ik vandaag thuis achter. Via boekhandel Dekker van de Vegt, waar ik het eerder bestelde boek van De Haan ophaal, loop ik over 'wandelbrug Ooypoort' de Ooijpolder in. Het is een drukte van belang, maar als ik het riet in struin kom ik daar slechts één, de weg vragende vrouw tegen. En nog wat vogels natuurlijk.

Ooijpolder

- Koolmees
- Boomkruiper
- Putter
Al snel zag ik een boom stampvol lawaaierige puttertjes. De helft ervan zag er wat groenlingig uit, maar dat kan ook gezichts- of zelfbedrog geweest zijn. Twintig minuten verrekijken loste het determinatieprobleem helaas niet op. Desalniettemin was het weer een mooi gezicht.
- Aalscholver
'De vliegende sigaar' noemt de eerder genoemde N. De Haan deze prehistorisch uitziende vogel.
- Buizerd
Ik zag hem even bidden. Hij wilde mij natuurlijk wijsmaken dat-ie een torenvalk was. Maar daar trapte ik niet in.
- Haas
Al een tijd niet meer gezien, maar dat zal met het jachtseizoen, dat voor de haas vier dagen geleden afliep, te maken hebben.
- Spreeuw
- Konijn
- Groenling
Dit was er ontegenzeggelijk een. De groene kleur knalde de boom waarin hij zat (samen met wat puttertjes!) uit. 
- Grote zilverreiger 
- Blauwe reiger









- Roofvogel 
Terugwandelend over de dijk vloog er een vrij forse roofvogel voor me langs. Geen buizerd. 'Strakke' vleugels waarmee hij met snelle bewegingen flink doorvloog. In mijn herinnering overheerste de kleur grijs, maar mijn geheugen is niet om over naar huis te schrijven.
Als ik op De Haans met silhouetten gevulde 'Snelherkenner Europese roofvogels' afga dan gok ik op de boomvalk of de slechtvalk. (De volgende keer neem ik Nico zelf mee.)


Edit: de boomvalk zit momenteel in het zuiden en informatie over de slechtvalk komt overeen met mijn waarneming, dus ik ga er gewoon voor. Ik heb een slechtvalk gezien!
- Huismus
- Ringmus 
- Fuut
- Kolgans
- Grauwe gans
- Steenuil
Alweer! Wederom boven op de rand van een dak op de plek waar een dakpan ontbrak.
- Mannetjesfazant
- Torenvalk 
Vanuit het dode riet kon ik haar minutenlang bekijken en zelfs steeds dichterbij haar komen. De opwaaiende veertjes en de minder uitgesproken kleuren van het vrouwtje maakten het determineren toch nog even lastig, maar ik heb haar 'dubbele staart' voor het eerst ontdekt en goed kunnen bestuderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten