dinsdag 10 maart 2015

10-03-15

Kwart over één naar de Ooijpolder gefietst voor een wandelingetje, kwart voor acht was ik weer thuis. Met 'lichtelijk' vermoeide voetjes. Prachtige zonnige dag weer.

Ooijpolder / Wylerbergmeer 

- Zanglijster 
Hij zingt luid en helder, met herhaalde zinnen, zegt mijn buitengewoon fijne vogelgeluiden-app  Als je dat eenmaal weet dan pik je hem er zo uit.
- Vink
- Grauwe gans
- Koolmees
- Kolgans 
- Winterkoning 
- Torenvalk 
- Roodborsttapuit 
M'n eerste robota's van dit jaar! Een lekker strak getekend mannetje en vrouwtje. Vanaf dit moment was mijn vogeltocht al geslaagd.
- Hommel
Daar zijn ook verschillende soorten van, maar ik hou het er maar bij dat het een dikke was.
- Pimpelmees 
- Roodborst 
- Alpinopetvogeltje 
Mat of glans. Hij hield z'n snavel.
- Groene specht 
Vrouwtje. Geen rode vlek onder het oog. De klapekster liet zich niet zien, maar met deze mooie specht was ik ook dik tevree.
- Ooievaar 
Echtpaar in nest. Voor het eerst hoorde ik ze klepperen met hun snavel.
- Staartmees
- Mannetjesfazant 
- Smient
- Aalscholver 
- Blauwe reiger
- Witte kwaker
- Bergeend 
- Nijlgans 
- Haas
- Knobbelzwaan 
- Gaai
- Waterhoen 
Juveniel. Z'n snavel was nog bruin.
- Rietgors
Z'n koppie was al aardig zwart aan het worden, en hij had een splitje in z'n staart.
- Kuifeend 
- IJsvogel
Ik begon al aardig moe te worden, terwijl ik nog wel een uur nodig had om terug naar mijn fiets te lopen. Dan maar niet het rondje om het Wylermeer wandelen om de ijsvogel te spotten, maar slechts tot het 'eind' van het Meertje en daar weer keren. Niks geen blauw/oranje snavelaar te zien. Vóór het keren toch nog maar even een willekeurige blik door de verrekijker werpen. En verhip, daar zit-ie opeens midden in beeld! Op een overhangende tak, met z'n rug naar me toe. Een mannetje. Als hij zich omdraait kijkt hij me even vreemd aan, om vervolgens snel de vleugels te nemen. Ik hoop dat ze zo lekker schuw blijven. Dat maakt een goede waarneming des te plezieriger.
- Kievit
Eén kievit die speciaal voor mij een rondje langs me heen vloog. Hij landde weer bijna op z'n beginpunt.
- Krakeend 
- Slechtvalk 
Silhouet, vleugels en vlucht klopten, volgens mij.
- Scholekster 
- Vleermuisje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten