zondag 8 maart 2015

Mookerheide

Ondanks de te verwachten drukte (zondag, warm, hele dag zon) keer ik terug naar de Sint Jansberg. Het bijzonderste wat ik daar zie is een vrouw die haar paard uitlaat en een man die hetzelfde doet met zijn twee ezels. (Zal wel een Milsbeekse gewoonte zijn.) De middelste bonte specht is in geen velden of wegen te bekennen. Geen verrassing natuurlijk. Een echtpaar doet nog snel de honden aan de riem, als ze mij ziet aan komen lopen. Het is me al eerder opgevallen dat mijn ouwe verrekijker veel gezag en autoriteit uitstraalt. (Mijn bezwete, rode kop kan het niet geweest zijn.) Een tijdje terug stapte een man in een natuurgebied ook al snel van zijn fiets af om dezelfde reden.

Eerder maakte ik een wandeling over de naastgelegen Mookerheide, alwaar ik netjes in de rij wandelaars moest aansluiten. (Ja, ik overdrijf.) Mooi uitzicht, maar op een kraai, drie merels, en een koolmees na geen vogel gezien.

Mookerheide / Sint-Jansberg

- Vlinder
Drie gele en een bruine. Lente!
- Roodborst 
- Roofvogel 
Hoog in de lucht en ver weg. Vlot zwierend met vrij lange staart, dus waarschijnlijk geen buizerd. Slechtvalk? Havik? Kiekendief? Ik weet het niet hoor.
- Koolmees
- Pimpelmees 
- Gaai
- Staartmees 
- Lammetje
Twee zwarte, en een witte. Lente!
- Zanglijster
Hoog op de top van een boom gaf hij een concert. Die naam heeft-ie niet voor niks. Letterlijk en figuurlijk een topoptreden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten