maandag 23 maart 2015

Bunzing en buizerdseks

Vlak voor ik thuis kwam werd ik nog even op een potje stomende seks getrakteerd. (Twee parende buizerds op een paaltje.)

Ooijpolder / Wylerbergmeer 

- Scholekster
- Grauwe gans
- Wintertaling
- Slobeend 
- Blauwe reiger
- Tjiftjaf 
Hoe heb ik die vorig seizoen in hemelsnaam niét kunnen determineren?! Je hoort bijna overal de overduidelijk herkenbare tjiftjaf-roep. En hij is ook nog vrij eenvoudig in de kijker te vangen. Eénmaal zag ik hem een paar keer hoog uit een boom opspringen om naar een van de daar rondvliegende mugjes (?) te happen.
- Fuut
- Grote bonte specht
- Buizerd
Toch altijd even met de verrekijker naar een buizerd in een boom kijken, ook al zie je die vogels doorgaans meerdere keren per wandeling en/of fietsrit. Je weet nooit of het toch niet misschien een ander merk roofvogel is. Deze buizerd vloog op richting een paaltje. Daar zat al een andere buizerd die het blijkbaar geen bezwaar vond dat het mannetje een tiental seconden feest vierde op haar rug. 'Sexy time'.
- Koolmees 
- Aalscholver 
- Vink
- Roodborst 
- Ooievaar 









- Bunzing
Soms doe je de mooiste waarnemingen tijdens een wildplas. Ik zag een kastanjebruin, marterachtig beestje op een aantal meter afstand voorbij komen. Toen ik mijn kijker naar m'n hoofd bracht, zag hij me en schoot hij snel het struweel in. Daarna stak hij nog even zijn koppie omhoog om te kijken wie die rare snuiter die zijn gulp aan het dichtritsen was.
- Staartmees 
- Zanglijster 
Ik meende ook een grote lijster gezien te hebben, maar omdat hij zijn snavel hield durf ik hem niet als officiële waarneming te noteren.
- Kuifeend 
- Smient
- Nijlgans 
- Wulp
Zeker meer dan honderd wulpen. Op een gegeven moment maakten groepjes zich los uit de grote groep, en vlogen ze over de dijk naar een ander weiland. Daarbij werden ze vergezeld door een aantal spreeuwen. Wellicht voelden die zich veiliger, zo in de buurt van grote vogels met enorme, kromgetrokken wormvanggereedschap aan hun koppen.
- Roodborsttapuit 
- Torenvalk 
Ik meende de slechtvalk te horen, maar zag een moment later een torenvalkje op zijn broedkast zitten. Toch nog half goed dus.
- Pimpelmees 
- IJsvogel
Ik moest een oudere, nauwelijks verstaanbare heer (dialect) met skistokken, en twee grote bruine pukkels in zijn nek, van me afschudden, want hij bleef me hoestend en proestend langs het Meertje volgen. Ook al was hij me aanvankelijk tegemoet komen lopen. Hij dacht dat ik van Staatsbosbeheer was (door m’n verrekijker), en dat ijsvogels wit waren. Kans op ijsvogelwaarneming in deze situatie: nul. Gelukkig had ik het beestje even tevoren al voorbij zien flitsen.
- Waterhoen
- Putter
- Gaai
- Kramsvogel
- Fazant
Vijf stuks, aan het begin van de Ooijpolder. Drie mannetjes en twee vrouwtjes/juvenielen. Waarvan één mannetje een honderdtal meter verderop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten