zaterdag 7 maart 2015

Sint-Jansberg

Het moét 'm zijn; rode kruin, slonzige roze onderbuik, geen doorlopende snorstreep op z'n kop, en kleiner en boller dan de grote bonte specht. Maar waarom verschijnt er dan geen brede grijns op mijn gezicht, en voel ik geen gelukssprankeltje? Normaal gesproken raak ik altijd opgetogen van een nieuwe vogelwaarneming. Bovendien is de middelste bonte specht een behoorlijk schaars beestje. 

Thuisgekomen begin ik steeds meer te twijfelen. Geen goed teken. Ik sla de ANWB-vogelgids er nog eens op na. Verhip, zou het een juveniel grote bonte specht zijn geweest...? Had hij nou wel of niet een zwarte streep op z'n voorhoofd? Dat ik me dát essentiële detail nou nét niet kan herinneren. Hoe dan ook, ik kan 'm nou niet als officiële waarneming tellen. Dat rode pruikje moet ik maar eens goed in m'n kop stampen. Morgen nog eens dezelfde route lopen?

Jansberg 

- Grote bonte specht
- Buizerd
- Vink
- Koolmees 
- Pimpelmees 
Mede dankzij mijn heel fijne, nieuwe vogelgeluiden-app herken ik de meesjes steeds beter aan hun geluid. Nu de rest nog...
- Gaai
- Winterkoning 
- Putter
Ik heb zeker een kwartier op een plek gestaan waar het krioelde van de vogelgeluiden. De beestjes lieten zich echter nauwelijks zien. Met pijn en moeite ontdekte ik, hoog in een boom, een vijftal puttertjes. En ik zag een mooi geel vogeltje, dat best wel eens mijn eerste sijs geweest zou kunnen zijn (bosgebied, hoog in loofboom), maar ik durf niet helemaal uit te sluiten dat het een groenling was. Weer geen officiële waarneming dus. (Ik heb het best wel moeilijk.)
- Boomkruiper 
- Boomklever 
- Roodborst 
- Spreeuw
Eenzaam, hoog in de top van een boom. Eerst dacht ik aan een kramsvogel, maar z'n kop was wel erg zwart, en ik ontdekte na goed kijken ook wat spreeuwenspikkels.


Edit: het is toch een middelste bonte specht geweest. In maart zijn er geen juveniele grote bonte spechten. Heb ik mooi alle drie de bonte spechten - klein, middel, groot - waargenomen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten