vrijdag 20 maart 2015

De Gendtse waard

In het kader van 'verkentochten van natuurgebieden in het rijk van Nijmegen’, fiets ik deze keer naar de Gendtse waard. En daar valt het me niet tegen; mooi gebied, waar je fijn kunt wandelen. Van bomen die in het water staan mag ik altijd graag genieten en ruwe, hobbelige weilanden, hier en daar gevuld met doornstruiken, zijn ook niet verkeerd. Zoals zo’n beetje alle natuurgebieden in mijn omgeving is het er helaas wel weer aan de kleine kant. Nou ja, wie het kleine niet eert - enzovoort, zeg ik dan maar.

Lentse waard / Bemmelse waard / Gendtse waard

- Grauwe gans
- Torenvalk
Twee keer mijn verrekijker opgericht om te checken of de vogel in die boom nou een duif was of een t-valkje. Beide keren waren het torenvalkjes.
Biddend in de lucht zijn ze makkelijker herkenbaar.
- Scholekster
- Buizerd
Witte borst, witte kop, donkere vleugels, zittend in een boom aan het water. Het zóu een visarend geweest kunnen zijn. Veiligheidshalve ga ik toch maar voor zo’n ordinaire buizerd.
- Kuifeend
- Smient
- Bergeend
- Steltlopertje
Of ik die beesten zonder telescoop ooit nog ga leren determineren? Vooralsnog heb ik weinig hoop…
- Brandgans
Meer brandganzen aan deze kant van de Waal dan aan de overkant. Ik heb het zelf gelezen én gezien. Maar wáárom…?!
- Nijlgans
- Roodborst
- Winterkoning
- Koolmees
- Aalscholver
- Ree
Drie reetjes, rechts van de visare… buizerd.
- Blauwe reiger
- Grote zilverreiger
Eentje slechts.
- Tjiftjaf
- Fazantenmannetje
- Alpinopetvogeltje
- Grote bonte specht
Een paartje.
- Vink
- Staartmees
Ik heb ze al een tijdje niet meer in een (relatief) grote groep gezien. Het zijn er vaak maar twee of drie.
- Spreeuw
- Pimpelmees
- Boomkruiper
- Krakeend
- Knobbelzwaan
Een paartje, waarvan er één continu, uiterst elegant en koelbloedig, achter een grauwe gans aanzwom om deze gakkende druktemaker te verjagen. Wat uiteindelijk ook lukte; de gans vloog er vandoor. 
- Kieviet
Ik mag ze niet zo, die kievieten, maar het zijn wél mooie beestjes.
- Gaai
- Roodborsttapuit
Paartje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten