maandag 30 maart 2015

Dodaars

Als je je verrekijker niet meer goed kunt scherpstellen, dan wil het nog wel eens helpen als je de lenzen even schoonmaakt...

Na een verregend weekend besloot ik vandaag m'n kans te pakken om te gaan vogelen in m'n nieuwe Fjällräven-broek. (Hij was behoorlijk duur, dus hij zit héél lekker, heb ik besloten.) 's Middags heerlijk zonnig weer, met een beetje overdreven harde wind. Via de Haterse vennen fietste ik langs de Kraaijenbergse plassen, alwaar ik zowaar een vogelkijkhut tegenkwam. Aardedonker, met een achttal brede, langwerpige luiken die je zelf open kunt maken. Bewaakt door twee Exmoorpony's en een heleboel langhoornige Galloway-runderen. (Met leuke, piepjonge kalfjes.) Veel, of bijzondere vogels waren er niet op het water, maar we keren er zeker nog een keertje naar terug voor een uitgebreide wandeling.

Haterse vennen / Kraaijenbergse plassen

- Zwarte mees
- Kuifmees
Derde waarneming, twee stuks.
- Pimpelmees 
- Koolmees 
- Vink
- Boomkruiper 
- Grote bonte specht
Bovenstaande vogels zag ik allemaal op dezelfde plek (Haterse vennen), in tien minuten tijd, terwijl ik nog maar net van m'n fiets was afgestapt. Een perfect begin van een mooie vogeldag!
- Grauwe gans
- Brandgans 
Beide ganzen waren aan het broeden op hun nest, bewaakt door hun mannetjes.
- Dodaars
Nieuwe vogel! Kleine, hoog hinnikende fuutachtige, zonder staart.
- Kuifeend 
- Buizerd
- Tjiftjaf 
Door een harde windstoot werd-ie letterlijk van zijn tak afgeblazen.
- Roodborst 
Z'n alarmroep kende ik al, maar nu begin ik z'n zang ook eindelijk te herkennen. Beetje droevig klinkend, steeds onderbroken door een korte pauze. Vergelijkbaar met het geluid van een met water gevuld fluitje. (Dit verzin ik niet zelf hoor.)
- Witte kwikstaart 
- Smient
- Grote Canadese gans
Die hebben iets met de Kraaijenbergse plassen, lijkt het wel. Ik zie ze daar meer dan waar ook in het rijk van Nijmegen.
- Ringmus
- Zanglijster 
- Aalscholver
- Groenling
Niet gezien, maar herkent aan het geluid! Zijn roep wordt o.a. op de volgende manieren omschreven: ’djuwie’, 'dzwèèh', 'dzeeeeer' en 'dsjruuuuuuuuuh'. 
- Blauwe reiger
- Konijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten