zondag 15 maart 2015

15-02-15

Geen klapekster, Wel: rietgors, wulp, putter, slechtvalk en ijsvogel. Nou, daar zijn we ook dik tevree mee!

Ooijpolder / Wylerbergmeer    

- Scholekster 
- Slobeend 
- Buizerd 
Eén van de buizerds die ik zag was een opvallend groot exemplaar in een weiland. Hij hield de wacht bij wat molshopen. Lichtgekleurd exemplaar met o.a. spierwitte kop en poten.
- Grote Canadese gans
- Grauwe gans
- Konikpaard
Zes volwassen paarden stonden 
rondom een liggend veulen, hun hoofd beschermend richting het jonge dier gestoken. 
- Huismus
Kan ook een ringmus geweest zijn hoor. Bij de meer ordinairdere vogels kan ik niet altijd het geduld opbrengen om ze goed te determineren. (Drukke weg, harde wind, te ver van me vandaan, slecht geluid.)
- Koolmees
- Pimpelmees 
Over ordinaire vogels gesproken. Kool- en pimpelmezen zijn een beetje de Tokkies uit de vogelwereld. Gekleed in opzichtige, te vaak gewassen trainingspakken. Ze zouden een lesje goede smaak moeten krijgen van de krakeend!
(Gruwelijke bekentenis: ik kan hun zang nog steeds niet altijd uit elkaar houden. Hun 'trillertjes' brengen me in de war.)

- Kramsvogel 
Of waren het toch koperwieken? Aan hun geluid te horen niet in ieder geval. Of niet allemaal.
- Staartmees
- Zwarte mees
- Vink

- Turkse tortel
- Roodborst 

- Ooievaar
- Blauwe reiger




















- Rietgors 
Een vijftal rietgorsjes in de Paardenweide. Ik kon ze uitgebreid bekijken, want ze fladderden redelijk vlakbij om me heen.
- Putter
- Boomkruiper 
- Krakeend 
- Smient
- Aalscholver 
- Wulp
Een groep wulpen aan de kerkdijk. Ik hoorde ze voordat ik ze zag.
- Bergeend
- Alpinopetvogeltje 
- Winterkoning 
- Zanglijster 
Niet gezien, wel gehoord.
- Konijn
- Haas
- IJsvogel
Een kwestie van de moed opgeven dat je ze nog tegenkomt, en dan flitst-ie vervolgens zo aan je voorbij. Werkt opvallend vaak. (Op de juiste plek...)
- Kolgans
- Brandgans 
- Waterhoen 
- Slechtvalk 
Bij grote groepen ganzen verrekijk ik altijd even of er niet een Indische gans, een roodhalsgans of iets anders bijzonders tussenzit. Nu ontdekte ik zowaar een slechtvalk tussen de kolganzen! Ik kon nog een eindje omfietsen om hem dichterbij te bekijken. Donkere rug, lichte buik en een opvallende baardstreep. Toen ik hem in mijn notitieboekje noteerde was-ie opeens verdwenen en zag ik hem hoog in de lucht weer terug, vliegensvlug wegfladderend. 's Werelds snelste vogelsoort!
- Grote zilverreiger

Geen opmerkingen:

Een reactie posten