vrijdag 13 maart 2015

Oosterhoutse bos

Oosterhoutse bos / Bemmelse waard

- Torenvalk
- Buizerd
Ik heb al eens gezien hoe een buizerd werd verjaagd door een groepje kraaien, maar vandaag zat een (veel kleiner) torenvalkje hem op de hielen. Later op de dag kreeg een buizerd op een paaltje het aan de stok met een kievit. Wederom ging hij er maar vandoor. Zijn traagheid zit hem denk ik in de weg. Al las ik in een boekje van Nico de Haan dat hij ook verrassend snel kan zijn.
- Grauwe gans
- Gaai
- Vuurgoudhaan
- Zanglijster
Vogels die je wel hoort, maar niet ziet; mag ik die eigenlijk wel als waarneming noteren? Daar moet ik even over nadenken. Misschien apart vermelden. Ik hoorde ook nog een groene specht. Ik begin er overigens steeds meer lol in te krijgen, in zangdeterminatie. Al heb ik nog een lánge weg te gaan.
- Koolmees 
- Pimpelmees 
- Winterkoning 
- Boomkruiper 
- Roodborst 
- Aalscholver 
- Kuifeend 
- Smient
- Scholekster 
- Kievit
Een viertal kieviten voerde een spectaculaire luchtshow op. En passant verjoegen ze nog een zwarte kraai en, zoals ik al eerder meldde, een buizerd.
- Blauwe reiger
Een kleine kolonie, hoog in een boom in de Bemmelse waard.
- Nijlgans 
- Fuut
- Krakeend
- Fi-tjaf
Fitis of Tjiftjaf. Hij hield z'n snavel, anders had-ie het wellicht zelf gezegd. 
- Grote bonte specht
- Boomklever 
- Graspieper
Gok ik. Een keer vloog hij namelijk recht omhoog, om zich vervolgens weer terug in het weiland te laten vallen. Hij 'tjiepte' er een beetje bij.
- Roodborsttapuit 
Wederom een stelletje.
- Fazant
Twee jongeheren. Broers? Rivalen? Liefdesvriendjes? Ík weet het niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten