zondag 17 juli 2016

Dwergstern en witgat



Felicitaties van de vogelwerkgroep in de mail voor mijn vondst van een dwergsterntje in de Erlecomse waard. Toen ik thuisgekomen van mijn lange vogelochtend zag dat het beestje vet roodbeletterd was, begon ik nog ernstig aan mijn waarneming te twijfelen. Zou het geen ordinair juveniel visdiefje met een nog ongerijpte snavel geweest kunnen zijn? Maar nee, ik had het goed gezien. Twee topvogelaars hadden zijn aanwezigheid bevestigd. 'Mars Gremmen, de ontdekker van de dwergstern in de Erlecomse waard op 17 juli 2016.’ Zo zal ik de geschiedenisboeken in gaan. Potverdikkie, wat een eer!

Twijfel was er ook toen ik op dezelfde plek mijn eerste witgat zag. Op waarneming.nl zag ik het beestje echter in gefotografeerde vorm terug, en kon ik hem bijschrijven als tweede nieuwe Gelderse vogel van de dag. 

Ook leuk vandaag: mijn waarneming van maar liefst vijf groene spechten. Alle onafhankelijk van elkaar gezien (en eentje gehoord). Dus geen familiegroenespechtuitstapje.

Mijn hoofddoel van de dag, de porseleinhoen wat uitgebreider horen zingen dan twee dagen geleden, heb ik dan weer niet bereikt. Maar mij hoor je niet klagen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten