dinsdag 26 juli 2016

Krombekstrandloper



Als ik mezelf dan toch officieel tot het twitchisme heb bekeerd dan kan ik net zo goed het waarneming-zeldzame-vogel-alert inschakelen. Een zwarte ooievaar in De Hamert moet ik laten schieten. Mijn vogels moeten wel befietsbaar zijn. De snor bij de Kraaijenbergse plassen heb ik al eens gehoord. Maar de krombekstrandloper in de Lentse waard, op nog geen vijftien minuten fietsen hier vandaan, kan ik natuurlijk niet laten liggen!

Vanaf de dijk zie ik vogelaarster J. al bij een groepje kokmeeuwen staan. Ze wijst me de opvallend kleine krombekstrandloper aan, en maakt me met behulp van handgebaren duidelijk hoe ik bij haar kan komen. Als ik heel voorzichtig langs het prikkeldraad haar richting in sluip, zie ik op de dijk een busje stoppen. Een vogelaar met telescoop stapt uit, loopt de dijk af, stapt gewoon over het prikkeldraad heen en kan vervolgens samen met mij het vogeltje uitzwaaien... Gelukkig hebben we de foto's nog.

De onbesuisde vogelaar vertrekt weer en J. en ik besluiten verderop toch nog even ons geluk te beproeven, ondanks dat de schemering inmiddels al flink begint in te vallen. Vanaf de Zaligebrug zie ik aan het water, links van een enorme hoop paardenpoep iets bewegen. J. ziet dat het drie oeverlopertjes zijn en ontdekt een meter verderop zowaar ons strandlopertje weer. Bij mijn eerste zeer korte waarneming was het een grijs vlekje, nu is het een zwart stipje. Desalniettemin, één dag na de griel, alweer een nieuwe Gelderse vogel voor op mijn levenslijst!

Dan schiet J. in de lach. De paardenpoep is ter plekke 'ontploft' en blijkt uit een groepje van zeven wilde eenden te bestaan. Eén mama met haar zes kleintjes. 

Benieuwd welke alerts ik morgen ga binnenkrijgen. Voor de krombekstrandloper wil ik eigenlijk nog wel een herkansing.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten