maandag 25 juli 2016

Griel





















Staan ze nu echt vanaf de snelweg naar dat beestje te kijken? Gezichtsbedrog; er staat een fietser tussen. Het blijkt een autoweg te zijn met een snelweg er vlak achter. 

Mijn iPhone-app heeft me naar een doodlopend boerenweggetje gebracht. Naast me in een maïsveld vliegt een torenvalk met prooi op, en zo’n tweehonderd meter verderop zit een groep bruine vlekjes waarvan er één vermoedelijk een griel is. Een vogel waar ik, voordat hij op waarneming.nl verscheen, nog nooit van gehoord had. Via het weiland dichterbij komen is illegaal en gaat me een stel woedende, met de vuist zwaaiende vogelaars in de verte kosten, dus ik besluit om te keren en me bij de (veelal) mannen op het viaduct aan te sluiten.

Als ik aankom zie ik de griel onmiddellijk tussen de kieviten zitten. Hebbes! Ik ga wat verderop, op een hogere positie, in de berm zitten en ben de vogel gelijk kwijt. Een twintigtal minuten later wordt hij weer ontdekt. Hij zit vlak voor een blauwe reiger in een greppel. Zijn kopje steekt nét boven het gras uit. 

Als er een buizerd in de lucht verschijnt vliegt de hele groep op en kan ik de griel met zijn lange vleugels met zwart-wit patroon prachtig met mijn verrekijker volgen. Ze vliegen de weg over, maken vervolgens weer een draai en vanaf dat moment zijn we hem weer kwijt. Ik verklaar mijn waarneming als mooi genoeg, om niet te zeggen zéér geslaagd, en vertrek richting huis.

Thuisgekomen bedenk ik dat de griel na het oversteken van de weg enkele seconden buiten het werkgebied van de Vogelwerkgroep Arnhem is geweest. Ik heb hem dus zeer korte tijd in mijn, óns werkgebied gezien. Dat betekent dat ik na de ontdekking van de dwergstern in de Erlecomse waard vorige week, wederom Vogelwerkgroep Nijmegen e.o.-geschiedenis heb geschreven! Dat kan niet anders! Op waarneming.nl zoek ik wat getuigen op om mijn bewijsloze waarneming voor de vogelrechtbank eventueel kéihard te kunnen verdedigen. Ik zet Bram M. alvast klaar in de startblokken. O nee, die mag niet meer.

Benieuwd wat mijn volgende twitchvogel wordt!








Geen opmerkingen:

Een reactie posten