woensdag 17 september 2014

17-09-14

Ooijpolder / Wylerbergmeer 

- Huiszwaluw 
- Buizerd
Hij zat stiekem in het pas gemaaide gras een prooi te eten. Ik lette even niet op (meende weer een roodborsttapuit te zien) en zag hem wegvliegen. Hij zal toch wel van me geschrokken zijn.
- Aalscholver 
- Nijlgans
- Gaai
- Wilde eend
- Huiszwaluw 
O.a. herkenbaar aan de witte stuit, leerde ik onlangs.
- Grote witte zilverreiger 
- Haas
- Waterhoen 
- Meerkoet 
Ik kom er zelden géén tegen.
- Winterkoning
In het riet. 
- Torenvalk
- Koolmees 
- Roodborst
Lied: 'Een roodborst en een koolmeesje zaten in een boompje, tralalie, tralala, enzovoort'.
Kuifeend
Met al flink uit de kluiten gewassen jongen.
- IJsvogel
Het begint al te schemeren en af te koelen, dus ik wil op huis aan. Toch loop ik nog even naar het nabij gelegen bruggetje over Het meer voor een laatste kans op een glimp van de ijsvogel. Ik hoor onmiddellijk zijn roep, zie met mijn kijker een oranje stipje op een over het water hangende boom, denk tevreden 'Hebbes!', zie hem vervolgens wegvliegen en keer weer om. De buit is binnen!



- Het geelachtige vogeltje met een zwartachtig streepje op zijn vleugel zou een fluiter geweest kunnen zijn. Edit: volgens mijn aantekeningen maakte hij een 'iep, iep'-geluid, en dat klinkt volgens mijn app meer als een tjiftjaf.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten