zondag 14 september 2014

Vos!

Noteer deze datum in uw heugelijke feiten-boekje: 14 september 2014, de dag dat Mars Gremmen zijn eerste vos zag!

Met de fiets op weg naar mijn jarige broer in Appeltern mag ik van mezelf, om een beetje netjes op tijd te komen, geen vogeltussenstop maken. Als ik in Hernen bij een akkerland vol zwarte kraaien en grijze duiven twee zilverreigers zie, kan ik mezelf echter niet meer bedwingen. Op dezelfde plek zie ik ook nog blauwe reigers, spreeuwen, witte kwikstaartjes, twee buizerds en heel in de verte een biddende valk. Voor de twee puttertjes in de boom, op de dijk voorbij Batenburg, zet ik m'n fiets natuurlijk ook even stil. 
Na de verjaardagsvisite fiets ik naar Bergharen, waar ik na het nuttigen van een niet al te smakelijke omelet bij Café De T., aan de overkant van het desbetreffende café het weiland in duik. Ik verken de omgeving en laat een mannetjesfazant met zijn vijf dochters verschrikt opvliegen. (Zonen zouden dat volgens mij nooit doen.) Bij een groepje bomen spot ik een vink, een boomkruipertje, een winterkoning, een koolmees en een ongedefinieerd zangvogeltje met een gelige borst. En zie ik nou goed dat-ie een witte oogstreep heeft...?

Na een tochtje langs de Nieuwe Wetering besluit ik, na me intensief met deet-spray* volgespoten te hebben, een nogal woest begroeid weilandpad in te slaan. Nog wat verderop moet ik me letterlijk door de brandnetels en braamstruiken heen vechten. Met een leuke beloning: weer een vooralsnog ongedefinieerd gelig vogeltje maar ook, op korte afstand, een boompje vol gezellig kwetterende staartmeesjes. 

Op de terugweg volgt het hoogtepunt van de dag. In de verte, aan de rand van een bosje, zie ik iets roodbruins. 'Ha leuk, een reetje', denk ik, terwijl ik mijn kijker naar m'n ogen stuur. Het 'reetje' ziet mij ogenblikkelijk, schrikt, en verdwijnt sierlijk het bos in, een mooie lange staart achter zich aandragend. Mijn eerste vos! Bíjna maak ik van plezier een vreugdedansje.




















Hernen / Appeltern / Bergharen

- Zwarte kraai
- Grote zilverreiger
- Witte kwikstaart
- Buizerd

Volgens mij zag ik er in Appeltern héél hoog in de lucht een achttal zweven.
- Valkje
- Putter
Waaronder een paartje piepjonge putters, die ik uitgebreid stond te determineren, totdat een van hen me een klein stukje geel/zwart verenpak liet zien. Rode gezichtjes hadden ze nog niet.
- Koolmees
- Fazant
- Groene kikker
- Vink
- Boomkruiper 
- Winterkoning
- Staartmees
- Vos
Ongedefinieerde gelige zangvogeltjes
Spotvogel? Fluiter? Het zou zomaar kunnen maar ik weet het niet.
Edit: het zouden goed fitissen of tjiftjaffen geweest kunnen zijn. Of zitten die inmiddels al in het zuiden?

*Om insecten uit m'n buurt te houden. Volgens mij werkt het heel goed. Niks geen opgezwollen lichaamsdelen, terwijl ik menig mug gezien heb.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten