donderdag 4 september 2014

Gekraagde roodstaart

Vanmiddag zag ik een gekraagde roodstaart, een geelwangschildpad en een dooie muis. Doe me dat maar eens na! 

Het is prachtig weer dus iets voor vijven spring ik snel op de fiets voor een struintocht door de ooijpolderse boerenpaden. 
Ik ben nog in de stad als ik op een grasveldje een opvallend rood vogeltje tussen wat kauwtjes zie zitten. Hij gaat er vandoor voordat ik m'n verrekijker kan scherpstellen, maar even later krijg ik toch de kans om hem een paar keer redelijk in beeld te vangen. Rode borst, zwarte wangen, wit mutsje... een gekraagde roodstaart! Wát een leuk vogeltje! En ook het vogeltje dat mij aan het vogelen heeft gebracht. Een vijftal maanden geleden wist ik namelijk helemaal niet dat Nederland zulke mooie vogels herbergde. Eigenlijk kan ik net zo goed gelijk weer omkeren, want mijn vogeldag is nu al meer dan geslaagd. (Maar die vier uurtjes struinen in de Ooijpolder bleken achteraf toch ook wel erg lekker te zijn geweest.)

Ooijpolder

- Koolmees
- Houtduif
- Kauw
- Gekraagde roodstaart
- Gaai
- Putter
- Huiszwaluw
- Pimpelmees
- Platte egel
- Haas
- Konijn
- Buizerd




























- Geelwangschildpad
Zonnebadend op een tak in het water. Met in de boomtop achter hem een vogeltje dat misschien een jong, slank vinkje zou kunnen zijn. Maar pin me er niet op vast.
- Meerkoet
- Fuut
- Blauwe reiger
- Knobbelzwaan




















- Bosmuis
Dood. Op dezelfde plek, onder aan de dijk, waar ik eerder een dode mol vond. Tijdens het natekenen meende een mug (?) mij in mijn tekenhand te mogen steken. Hij moest zijn actie bekopen met de dood door de harde pets.
- Marina
Op de fiets. Edit: o nee, toch niet.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten