vrijdag 12 september 2014

Rare man

Een man op een fiets, met een achter hem aan lopende doberman pinscher, stopt bij me, terwijl ik op een bruggetje met mijn verrekijker de omgeving sta te beloeren. 'Heb je nog wat gezien?' Ik vertel hem dat ik zojuist de ijsvogel heb gespot. Hij vraagt me hoe groot zo'n beestje is, wat het eet en blijkt vervolgens wel zelf te weten dat die diertjes in steile oeverwanden nestelen en strenge winters vaak niet overleven. Als een meerkoet zijn roep laat horen vraagt hij me welke vogel dat geluid maakt. 'Dat zijn bruine vogels, hè?' zegt hij als ik hem antwoord geef. Hij zit me gewoon te testen! Nadat hij vertelt heeft dat hij verderop bij de Duits/Nederlandse grens woont ('vlak bij het ooievaarsnest'), stadse mensen van kinderbijslag profiteren en hij de volgende dag op vakantie gaat naar Polen, wenst hij me een prettige dag en fietst weer verder. Mij in lichte verbazing achterlatend.

Ooijpolder / Wylerbergmeer / Millingerwaard 


- IJsvogel
Speurend naar de takken in het water waar ik eerder al tweemaal schildpadden op zag zonnebaden, zie ik pardoes een kletsnatte ijsvogel zitten. Tijdens mijn ultra-trage wandeling rond het meer zie ik het beestje vervolgens in totaal acht keer. Waarvan een keer met z'n tweeën. Óf er zitten meerdere exemplaren bij het Wyler(berg)meer óf de ijsvogel verplaatst zich graag en veel. Eenmaal zie ik hem vanaf een tak poepen zoals ik het bij een vogel nog nooit gezien heb (en om de een of andere reden heb ik door mijn kijker al heel veel vogels hun uitwerpselen zien lozen.) Als je zijn stoelgang zou visualiseren naar een mens, dan zou die met een krachtige straal de inhoud van vijf pakken yoghurt acht meter ver het zwerk in spuiten!
- Slobeend
Ik zag haar vrij dichtbij maar wel heel even. Haar lange snavel viel nogal op, dus het moet haast wel een slobeend geweest zijn.
- Meerkoet
- Aalscholver
- Torenvalk
Een torenvalk laat zijn prooi vallen als hij door een andere valk wordt aangevallen. Ze vliegen snel weer uit elkaar. Ik neem uitgebreid de tijd om het beestje grondig te determineren. Ooit moet ik al die roofvogels uit elkaar weten te houden.
- Buizerd
Acht buizerds in een weiland. Een viertal op paaltjes naast elkaar. In hun midden een eenzame blauwe reiger. Een kleine zwerm spreeuwen gaat er gewoon even bij zitten. Op een gegeven moment zitten de slonzige roofvogels met hun zevenen naast elkaar op de prikkeldraadpaaltjes.
- Spreeuw
- Kuifeend
Vrouwtje. Makkelijk herkenbaar aan de grote kop en gele ogen.
- Roodborsttapuit 
Toch geen paapje, geloof ik.
- Grauwe gans
Hoewel... ze hadden oranje poten, dus wellicht waren het rietganzen.
Tussen de honderden ganzen in het weiland staat één beestje met een ongemakkelijke dikke, zwarte band om zijn nek. Hij houdt zijn nek veel gestrekter dan de andere ganzen.
'Wat heb ík, gakkerdegak, met die stomme wetenschap te maken?!' zal-ie gedacht hebben.
- Canadese gans
- Nijlgans
- Fuut
- Lepelaar
Zevenentwintig stuks maar liefst.
- Kievit
- Grote witte reiger
- Specht
Zwart silhouet op de top van een kale boom. Waarschijnlijk een grote bonte specht.
- Knobbelzwaan
- Mysterieus beest
Stak de dijk over in het donker. Ik gok op een egel. Maar hij liep behoorlijk snel. Misschien was het een rat.
- Vleermuis
Helaas zie ik (weer) geen bever in de schemering van de Millingerwaard. Op de terugweg in het donker over de dijk vliegen er wel verschillende keren behoorlijk uit de kluiten gewassen vleermuizen boven mijn hoofd. Ook leuk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten