maandag 8 september 2014

Staartmees

Jaah, ik heb staartmeesjes gezien! En ze zijn nog leuker dan ik hoopte! (De ijsvogel en de groene specht waren prettige bijvangst.)

Vandaag begin ik voor het eerst te twijfelen of de roodborsttapuiten die ik vlakbij het Wylerbergmeer zie geen paapjes zijn. We gaan ze nog eens goed bestuderen. Net zoals de roodborsttapuiten/paapjes zit de groene specht weer op dezelfde plek als twee dagen geleden; het voetbalveld. Deze keer kan ik hem goed be-verrekijken terwijl hij driftig met zijn snavel in de grond spit. Of hij alsnog van mij schrikt, of van de buizerd die hoog in de lucht aan komt vliegen, weet ik niet. Hij maakt zich in elk geval snel uit de vleugels.

Het wordt bijna saai maar op de brug over Het meertje zie ik wéér de ijsvogel. In de verte zit hij op een omgevallen boom boven het water. Wat zitten die vogels toch allemaal steeds op dezelfde plek! 

Ik loop een stukje terug om eindelijk het boerenpad naast Het meer eens in te lopen. Dat was ik al een paar keer eerder van plan. Al na een paar minuten maak ik een stop bij een bruggetje. Wat kwittert en kwettert daar toch zo in die rodebessenbomen aan de overkant? Het lijken meesjes te zijn die veel moeite hebben met netjes stilzitten. Ik zie zwarte kleuren, een bol koppie, een lange dunne staart... Het zal toch niet waar zijn...? Het ís waar! De nummer twee op de lijst van vogels die ik heel graag wil zien: staartmeesjes! (Nummer 1: blauwborst.) Op de brug, in een heerlijk warm nazomerzonnetje, blijf ik wel twintig minuten naar ze staan koekeloeren. Als toegift plonst de ijsvogel verderop ook nog even in het water. Wat een feest!

Ooijpolder / Wylerbergmeer 

- Roodborsttapuit (of paapje?) 
Edit: Robotap versus paap
- Groene specht
- Witte kwikstaart
- Buizerd
- IJsvogel
- Staartmees
Ze zijn er ook in een witte uitvoering, lees ik op m'n vogel-app. Die kunnen mooi de vrijgekomen tweede plaats op mijn wensvogellijst innemen. Ze zijn heel schaars dus ik zal wellicht een paar jaartjes geduld moeten hebben...
- Aalscholver
- Koolmees
- Fuut
Even dacht ik aan een (voor mij) onbekend merk fuut, maar dankzij de een uur eerder aangeschafte vogelzakgids kon ik hem determineren als juvenielfuut.
- Grauwe gans
- Meerkoet
- Rietgors
Helemaal zeker weten doe ik het niet, maar ik geloof dat het rietgorsjes waren die steeds voor me opvlogen, om vervolgens een stukje verderop weer in het riet te verdwijnen.
- Rietzanger
Denk ik. Geloof ik. Moet haast wel...
- Blauwe reiger
- Radiografisch vliegtuigje
- Overstekende muis
En m'n vogeltochtje eindigde met een altijd fijne
- Ooievaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten