donderdag 5 februari 2015

05-02-15

Vandaag ging ik naar het Grindgat in Weurt, in de hoop eindelijk een keer het nonnetje tegen te komen. Helaas vergat ik van tevoren te denken 'het is al zo'n mooie dag, ik hoef dat eendje eigenlijk helemaal niet te zien'. Anders had ik hem vast gezien. Dat werkte bij de klapekster ook.

Grindgat / Bemmelse waard

- Witte kwaker
Op de een of andere manier zag ik gelijk al dat het een gewone witte eend, en geen nonnetje was. Terwijl hij zich toch op grote afstand bevond, samen met een honderdtal hieronder genoemde eenden.
- Smient
Wat gezellig fluiten die beestjes toch. (Maar je moet ze natuurlijk niet driehoog boven je hebben wonen.)
- Tafeleend
- Kuifeend 
- Brilduiker mannetje
Blijft een mooi beestje. Ik had hem goed in beeld, keek kort even om hem heen, en daarna was-ie spoorloos verdwenen. Niet meer teruggezien. Voortaan noem ik hem de Hans Klok-eend.
- Vink
- Koolmees 
- Pimpelmees 
- Putter
Eentje maar.
- Roodborst 
- Torenvalk 
Twee mannetjes in een boompje. Ze vlogen op, waarbij ze elkander zo nu en dan in het haar zaten. Na een paar minuten gingen ze maar uit elkaar.
- Buizerd
- Spreeuw 
- Zwarte zwaan
- Winterkoning
- Boomkruiper 
- Huismus
- Boomklever 
- Fazantenmannetje
Ik ben heel goed in fazanten. Ik zie ze op een kilometer afstand!
- Grote bonte specht
Ik hoopte op een middelste bonte omdat ik het geluid niet herkende (dacht eerst dat ik een zwarte specht hoorde), maar het waren drie grote bonte in het bosje van de Bemmelse waard. Waarvan er twee elkaar continu aan het achtervolgen waren. Heel af en toe werd er even in een boom gehakt. Na een minuut of tien waren ze alledrie verdwenen.
- Grauwe gans
- Kolgans 
- Brandgans 
Zeker meer dan honderd. Zoveel heb ik er nog nooit van dat merk bij elkaar gezien.
- Knobbelzwaan
- Fazant

Geen opmerkingen:

Een reactie posten