vrijdag 27 februari 2015

Roek

Via een oud krantenbericht vond ik een roekenkolonie op fietsafstand. Bij een vlak in de buurt wonende collega verifieerde ik gisteren of ze er nog zaten (ze worden soms geschoten of verjaagd omdat ze wel eens overlast veroorzaken), en vandaag ging ik er na een bezoekje aan P. op af. 

Zo met de fiets stilstaand langs een drukke weg — verrekijker voor m'n kop — ben ik altijd een beetje bang dat ik een kettingbotsing veroorzaak doordat een 
nieuwsgierige automobilist plotsklaps afremt of van zijn weghelft afraakt. Om die reden maakte ik de (te zuinig bemeten) snelle schets in mijn notitieboekje een beetje verborgen achter een elektriciteitskast. 














Als het wat warmer wordt wil ik wat minder op vogels 'jagen' en me wat meer gaan toeleggen op het tekenen in de natuur. Voor vogels heb je dan eigenlijk een telescoop nodig, om je handen vrij te hebben. Maar daar zie ik mezelf nog niet zo snel mee op pad gaan, op m'n fiets. Dan maar koeien, bomen en dooie dieren* tekenen. 

*Laatst zag ik in een film over een seriemoordenaar een plakboek van die kerel met o.a. een schets van een dode vogel. Dus misschien moet ik met die dooie dierentekeningen een beetje oppassen... Aan de andere kant; Rien Poortvliet tekende en schilderde ook kadavers als hij geen foto's napielde. En Rien was een héél godsvruchtig, goed mens. Nou ja, heel godsvruchtig in ieder geval.)

Dijk naar Beuningen / Oosterhout / Lent

- Vink
- Buizerd
Twee buizerds werden verjaagd door een groepje zwarte kraaien.
- Torenvalk 
Twee stoeiende t-valkjes bij een nestkast. Die zie je wel vaker staan in een fruitgaard. Effectieve manier om fruit stelende vogels te verdrijven/verdelgen.
- Krakeend
- Kuifeend
- Slechtvalk 
Grijswitte vogel. Ver weg in een boom, in de uiterwaarden tussen Weurt en Beuningen. Tijdens het wegvliegen liet hij zijn roep horen. En die had ik toevallig een dag eerder beluisterd op internet. (Of was dat vanochtend nog?)
- Kramsvogel 
Van onderaf gezien is hun mooie grijze kop lastig waar te nemen.
- Nijlgans 
- Grauwe gans
- Knobbelzwaan
- Roodborst 
- Winterkoning 
- Roek
- Waterhoen 
- Smient
- Tafeleend
- Sperwer
Midden in het dorpje Lent landde een opvallend kleine roofvogel in een dakgoot. In eerste instantie dacht ik dat het een magere duif was, maar toen ik hem kort maar krachtig, prima in beeld had, was ik ervan overtuigd dat ik met een sperwer te maken had. Waardoor ik gelijk weer aan sommige eerdere sperwerwaarnemingen begin te twijfelen. Waren die niet een stuk gróter...? Blijft moeilijk, dat vogelen.
- Aalscholver 
- Staartmees 
- Koolmees 
- Konijn
- Witte kwaker
- Soepeend
- Gaai

Geen opmerkingen:

Een reactie posten