zaterdag 28 februari 2015

Klapeksterdierentuin

Zulk mooi weer — helder, zon, droog — kan ik natuurlijk niet links laten liggen. Vooral niet met de weersvoorspelling van een week regen in het vooruitzicht. De route Oude Waal, Groenlanden, Wylermeer lijkt me wel relaxt, want we zijn nog behoorlijk moe van het gevogel van gisteren.

Op de 'klapeksterplek' heb ik het nog nooit zo druk gezien. Een zevental dagjesmensen luieren wat in het gras bij de uitkijktoren en ik tel vier mensen — vijf als ik mezelf meereken — die overduidelijk op zoek zijn naar het beestje. Een oudere heer met een enorm fototoestel informeert of ik nog wat leuks heb gezien (een vuurgoudhaantje) en laat me zijn zojuist geschoten foto van de witte bandietvogel zien. Een andere vogelaar loopt al naar de plek waar deze meneer de vogel gezien had, gevolgd door mij, en zo'n beetje tegelijkertijd ontdekken we het piépkleine witte stipje op een struik in de verte. Daarna laat de klapekster zich nog een paar maal aan mij zien, waarvan één keer prima in verrekijkerbeeld. Blijft een mooi vogeltje! Helaas heb ik nog steeds geen in een doornstruik opgeprikte prooi kunnen ontdekken. 


Als ik wat later op de uitkijktoren sta, roept een dame naar boven: beste mensen (ik stond er in m'n eentje, maar ik heb een groot hoofd), er zit daar een klapekster! Het lijkt wel een dierentuin, daar in de Ooijpolder.

Ooijpolder / Wylerbergmeer

- Tafeleend
- Wintertaling
- Kuifeend
- Aalscholver
- Blauwe reiger
- Grote zilverreiger
- Torenvalk
- Buizerd
- Vuurgoudhaan
- Roodborst
- Ooievaar
Eén ooievaar in een nest. Benieuwd of daar nog gebroed gaat worden.
- Kolgans
- Koolmees
- Konijn
- Klapekster
Hij was flink aan het rondvliegen. Misschien toch wel een beetje verstoord door al die mensen.
- Slobeend
- Witkoppige staartmees
Drie staartmeesjes waarvan in ieder geval één witkoppig.
- Bergeend
- Vink
- Grote bonte specht
- Pimpelmees
- Boomkruiper
- IJsvogel?
Een donkere flits van nog geen halve seconde, vlak over het water, gezien tussen wat bomen door. Toch ging mijn ijsvogelalarm rinkelen.
- Haas
- Brandgans
- Steenuil
Voor de tweede keer zag ik hem op het dak van hetzelfde huis. En aan de vogelpoep op de dakpannen te zien zit hij daar vaker.
- Kramsvogel
In het weiland naast het huis waar het steenuiltje zat. Tientallen exemplaren. Plus een hele berg spreeuwen.
- Huismus
- Fuut
- Grauwe gans

Geen opmerkingen:

Een reactie posten