zaterdag 7 februari 2015

Bergeend

Met een beetje geluk kom ik vandaag niks leuks tegen, en heb ik daarna minstens een week geen zin om te vogelen, dacht ik toen ik de broodjes kaas in m'n rugzak stak. Want ik ging nu al voor de derde achtereenvolgende dag op pad met m'n verrekijker. En het moet natuurlijk niet té gek worden.

Het plan: niét via de dijk, maar via de grote weg naar het Wylerbergmeer, om daar 'even' de ijsvogel te scoren, en daarna snel door naar de Millingerwaard. Door het mistige, miezerige motregenweer besluit ik na een uur of anderhalf echter maar ijsvogelwaarnemingsloos via de Kerkdijk terug naar huis te fietsen, en de Millingerwaard te laten voor wat het is. Als ik het bruggetje richting de dijk passeer zie ik echter vanuit mijn ooghoeken twee zwarte stippen in een struikje. Toch maar even omkeren, want je weet maar nooit wat het is. En joechei hoezee, het zijn twee ijsvogelvriendjes. Ben ik er toch niet voor niks op uit geweest.

Het geluk blijft met me want kort daarop zie ik m'n eerste bergeenden. Zes stuks. Terwijl die half gans/half eenden normaal gesproken aan de kust horen te zitten. Als ik dan toch zo'n geluk heb, dan kan ik net zo goed even stoppen bij de klapeksterplek, bedenk ik. En verhips als het niet waar is; die zie ik ook weer!

Wylerbergmeer / Ooijpolder / Groenlanden

- Kramsvogel
- Aalscholver 
- Koolmees
- Roodborst 
- Krakeend 
- Kuifeend 
- Waterhoen 
Drie waterhoentjes aan de kant van Het meer. Voor alle zekerheid toch maar even officieel gedetermineerd. Lees: m'n vogelgids erbij gepakt. Ik kende ze eigenlijk alleen maar in zwemmende vorm.
- Spreeuw
- Gaai
- Buizerd
Nooit eerder zo dicht langs een buizerd gefietst. Een meter of zeven afstand. Ik zag hem denken: 'vlieg ik op of blijf ik zitten? Vlieg ik op of blijf ik zitten?' Uiteindelijk vloog hij toch maar van zijn paaltje op, terwijl ik hem juist net gepasseerd had. Ik verwacht wel dat buizerds steeds minder schuw gaan worden. (Over twintig jaar moeten we ze vast midden in de stad op het trottoir met de voet opzij duwen!)
- Blauwe reiger
- Grote bonte specht
Zijn golvende vlucht (hoog in de lucht) en zijn 'tjiek'-geluid hielpen mij hem thuis te brengen.
- Grote zilverreiger 
- IJsvogel
- Winterkoning 
- Bergeend
Zes bergeenden, luid en duidelijk te zien vanaf de dijk. Zelfs Jules de Corte had ze nog kunnen determineren. En blijkbaar niet rare-grapjes-makende-man-met-een-verrekijker-schuw.












- Klapekster
Ook niet schuw. De vorige keer zat-ie heerlijk in 't zonnetje, maar nu moest-ie regelmatig zijn natte verenpak uitschudden. Ik kon hem tot op een dertigtal meter benaderen voordat-ie er vandoor ging. En hij liet speciaal voor mij een poepje.
(Ongelooflijk trouwens hoeveel vogels ik heb zien poepen. Hebben die beestjes geen fatsoenlijke sluitspier of zo?)















- Grote zaagbek
In z'n uppie, in de Waal.
- Brandgans 
- Kolgans
- Grauwe gans
- Fuut

Onderweg zag ik iemand vanuit zijn auto foto's maken van een groepje ganzen, ver weg in het weiland. Dat zouden de kleine rietganzen geweest kunnen zijn die vandaag op waarneming.nl zijn gemeld. En dat had dus wéér een nieuwe vogel voor mij kunnen zijn. Maar ik was moe, nat, zag steeds minder door m'n beslagen brillen- en verrekijkerglazen, en fietste dus gewoon door naar huis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten