dinsdag 24 februari 2015

Haantjesgedrag en een kerkuil

Om mijn pestvogelwaarnemingsjaloeziepijn te verzachten, besluit ik twee uurtjes voordat het donker is nog snel even op zoek te gaan naar een ijsvogel. Dié was de collega die twitterde dat hij een pestvogel had gezien namelijk nog steeds niet tegengekomen. Met een ijsvogelwaarneming kon ik hem dus mooi even terug om de oren slaan. Haantjesgedrag. Zelfs een brave jongen als ik maakt zich er schuldig aan.

Ik fiets weer langs de Oude Waal, alwaar ik deze keer o.a. een drietal pijlstaartjes zie zwemmen. Het nonnetje liet zich vandaag niet zien. Maar die maakt vast ook niet zoveel indruk op mijn collega als mijn blauworanje, visetende vriend. 

Op de eerste ijsvogelplek kom ik hem niet tegen. Het is dezelfde plek als waar ik de klapekster reeds driemaal zag. En daar mag ik vandaag viermaal van maken! 

Ik vervolg mijn fietstocht naar ijsvogelplek 2. Met mijn voeten langzaam de fiets vooruitduwend om geen geluid te maken, beweeg ik me in de richting van het bruggetje waar ik hem eerder een drietal keer waargenomen heb. Maar ook daar laat hij zich niet zien.

Op ijsvogelplek 3 maak ik de grootste kans, maar het begint al te behoorlijk te schemeren, en wandelend langs Het Meer overweeg ik om maar weer terug te lopen. Schrijven dat je ruim twee uur tevergeefs naar een ijsvogel hebt gezocht, uit jaloezie dat iemand een pestvogel heeft gezien, levert in ieder geval een grappige tweet op. Tóch loop ik nog even door. Dan trekt een blauw papiertje aan de oever van de overkant van het water mijn aandacht. Dit is één van die momenten waarbij je denkt 'zal ik toch maar even door m'n verrekijker kijken?' Om vervolgens een geweldige ontdekking te doen. Het is 'm! De ijsvogel! Tijd om m'n kijker scherp te stellen krijg ik niet  — zoals gewoonlijk schiet hij er snel vandoor — maar de buit is binnen! (Valse grijns op mijn gezicht.)

Ooijpolder / Groenlanden / Wylerbergmeer / Beek-Ubbergen

- Pijlstaart
- Blauwe reiger
- Slobeend 
- Tafeleend 
- Grote zilverreiger 
- Buizerd
- Aalscholver 
- Kramsvogel 
- Klapekster 
Mijn eerste 'zal ik toch maar even door m'n verrekijker kijken?'-moment van vandaag. Want ik meende met het blote oog slechts het silhouet van een of ander ordinair zangvogeltje op de top van een struik te zien zitten. Gelukkig toch nog even gestopt. Nog meer jaloersmakend materiaal voor collega Van T.!
- Kuifeend 
- Nijlgans 
- Grauwe gans 
- Kolgans 
- Bergeend 
- Torenvalk 
- IJsvogel
Tralala pompidom.
- Staartmees 
- Haas
Beetje armoedig geval. Maar niet hálf zo armoedig als het konijn dat ik tegenkwam...
- Konijn
Morsdood. Afgepeuzelde voorpootjes, ontbrekend oog, hier en daar een sliert ingewanden uit het lijf. Daar moest ik, ondanks de inmiddels rap invallende schemering, snel nog een schetsje van maken. (Waarom eigenlijk?) Ik vermoed dat hij slachtoffer van een roofvogel was. Misschien was de dader wel even weggevlucht voor een vrolijke, lange dunne jongen die net een ijsvogel had gezien.
















- Kerkuil
In het licht van een lantaarnpaal, vlak voor het tankstation aan de Nieuwe Ubbergseweg, vloog een flinke vogel boven me langs. Een sperwer, dacht ik. Hij landde in een boom, vlakbij de grote weg. Toen ik zijn zwarte silhouet door mijn kijker bekeek, zag ik dat hij met zijn rug naar me toe zat. Wel een érg grote kop voor een sperwer... Op het moment dat ik dat dacht, draait zijn kop zich honderdtachtig graden om en kijk ik recht in het gezicht van een kerkuil! Eerste waarneming. Zóveel geluk in drie uurtjes tijd, dat is gewoon gênant! 

Edit 27-02-15: de twijfel blijft aan me vreten. Was het toch niet een veld- of een bosuil? Al herinner ik me nog dat ik dacht 'precies zo'n kop als die uilen in Beleef de lente!'. Ik zal het nooit weten... Waarom blijft zo'n beest ook niet wat langer zitten?!

Maar goed dat het morgen gaat regenen. Kan ik ook nog eens wat striptekeningetjes maken...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten