vrijdag 13 februari 2015

Kokmeeuw en de Hulk

Heerlijk weer, maar een magere vogelscore vandaag. Gelukkig kwam ik op de terugweg een enorme groep kokmeeuwen tegen. Beide relingen van een fietsbruggetje zaten er vol mee, en ook op een muurtje bij de aangrenzende rotonde stikte het van die beestjes. Ik fietste er langzaam, op nog geen anderhalf meter afstand langs, en kon ze dus eens goed van dichtbij bestuderen. De winterstip achter hun ogen liep hier en daar al aardig uit, en een enkeling had zelfs al zijn complete chocoladebruine zomerkop. Toen ik over het smalle bruggetje fietste, vlogen ze als in een erehaag voor me op. Even voelde ik me een figurant in Alfred Hitchcock's Birds. Ze vlogen me letterlijk om de oren. Leuk!
Iets verderop zag ik ook nog de Hulk. (Maar dat kan een verkleed jongetje geweest zijn.) 

Bemmelse waard / Haalderen

- Grote lijster
- Nijlgans 
- Brandgans 
- Buizerd
- Grauwe gans
- Kuifeend 
- Krakeend 
Onder aan de dijk liep een man, met een langwerpige stok en een grote witte koker op zijn rug, langs het water waar wat smienten, krakeenden en wilde eenden zwommen. Een visser dacht ik, maar toen stelde hij de apparatuur op, en bleek het een statief en een enorm uit de kluiten gewassen fototoestel te zijn. Blijkbaar was hij één van de zeshonderdduizend natuurfotografen die ons land rijk schijnt te zijn. (Geen buitengewone interessante anekdote inderdaad, maar je had het eens moeten zien!)
- Pimpelmees 
- Koolmees 
- Aalscholver 
- Blauwe reiger
- Smient
- Grote bonte specht

Geen opmerkingen:

Een reactie posten