donderdag 19 februari 2015

Grote gele kwikstaart in the pocket!

Zonder hoge verwachtingen besluit ik naar natuurgebied - ter grootte van een postzegel (ongeveer) - De Bruuk bij Groesbeek te fietsen. Lange tijd is een roodborstje zo'n beetje het enige vogeltje dat ik daar tegenkom. Later ontdek ik gelukkig ook nog een goudhaan en een boomkruiper, en laten de 'ordinairdere' merken als kool- en pimpelmees hun snavel zien. Op een gegeven moment gebeurt er opeens van alles in één ogenblik; een merel vliegt op, een sperwer vliegt laag over een beek langs een rij bomen de hoek om, en een gelig vogeltje met een lange staart landt op een paaltje. De grote gele kwikstaart! Die hadden we nog niet eerder gezien. Een glimlach krult zich om mijn mond. 












Eenmaal thuisgekomen bedenk ik dat ik niet ál te snel door mijn nog-nooit-gespotte-Rijk-van-Nijmeegse-vogels heen moet raken. Waar moet ik anders die nieuwe-vogel-ontdekkingsglimlach nog vandaan halen...?!

Groesbeekse bos / De Bruuk

- Roodborst 
- Goudhaan 
- Boomkruiper 
- Koolmees 
- Pimpelmees 
- Kramsvogel?
Een twintigtal vogels in een boom. Ik geloof eigenlijk niet dat het kramsvogels waren, ik kon ze door het tegenlicht niet goed bekijken, maar ik zou niet weten wat het anders geweest zouden moeten zijn. (Even naar hun geluid luisteren op m'n vogel-app.) Toch wel kramsvogels, zo te horen.
- Goudvink
Een enorme rode borst in de verte in een boom. En ook nog wat witsigs en zwartigs. Moet haast wel een goudvink geweest zijn.
- Nijlgans
Een opvliegend koppeltje.
- Sperwer
De eerste zag ik in het Groesbeekse bos vlak voor me langsvliegen. Niet al te groot, spitse vleugels, behoorlijk doorfladderend. Ik schoot tijdens het remmen bijna van het smalle fietspad, rechtstreeks het struweel in. De tweede zag ik kort van achteren over de eerder genoemde beek wegvliegen.
- Grote gele kwikstaart
De gele kwikstaart zit nog in Afrika, dus dat is lekker makkelijk determineren. Ik ben overigens niet de enige die hem daar vandaag waargenomen heeft, zie ik.
- Winterkoning

Geen opmerkingen:

Een reactie posten