zondag 1 februari 2015

Bezoekje aan P.

Zo'n kramsvogel, dat is nou echt een mooi geïnkt en smaakvol ingekleurd beestje. Een uurtje geleden zag ik er een stuk of vijfentwintig.

Vanaf de Weurtse dijk hoor en zie ik meer dan honderd fluitende smienten in het Grindgat. Als ik in de richting van een vijftal vlakbij de oever dobberende smientjes kijk, zie ik een zwart silhouet over het water vliegen en in een boompje gaan zitten. Een licht gevoel van macht en vreugde overvalt me, als ik bedenk dat ik inmiddels zó weinig informatie nodig heb om een ijsvogel te kunnen determineren.

Dijk naar Beuningen / Weurt - Grote grindgat

- Smient
- Krakeend
- Grote zaagbek
- Blauwe reiger
- Buizerd
Op een paaltje, op een paar meter afstand, twijfelend of-ie wel of niet de vleugels zou nemen. (Hij nam ze.)
- Nijlgans 
- Kolgans 
- Torenvalk 
- Winterkoning
- Putter
- Koolmees 
- Zwarte zwaan
Met een enorm waggelende kont, en een stijf, rechtopstaande nek, liep hij (nog verder) van me vandaan.
- Vink
Zwart silhouet i.v.m. de zon, in een boom. Maar dankzij het onlangs ontdekte splitje in zijn staart kon ik hem tot vink verklaren.
- IJsvogel
- Kramsvogel
- Konijn
Twee konijnenrestanten kwam ik tegen bij het Grindgat. Waarvan één mooi skeletje. De schemering begon al in te vallen dus ik heb hem maar niet getekend. Terwijl dode dieren altijd zo mooi stil blijven zitten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten