zondag 7 juni 2015

07-06-15

Ooijpolder

- Bosrietzanger
Mijn beste waarneming tot nog toe. Mooi zingend in een klein boompje. Zou ik hem met behulp van een telescoop hebben kunnen tekenen? Waarschijnlijk was-ie tijdens het uitpakken van dat ding er allang vandoor gegaan.
- Roodborsttapuit 
- Graspieper










- Blauwborst
Áls het inderdaad een blauwborst was, dan was het een vrouwtje of een juveniel. 
- Veldleeuwerik
- Putter
Ook al prachtig in beeld. Op een rietstengel, volop in de zon, het geel, zwart en rood knálden van het beestje af. Zóveel mooier dan op zo'n platte, wind- en geurloze foto. En dan ook nog gratis mogen genieten van zijn vrolijke kwetterzang.
- Kievit
- Gierzwaluw 
- Buizerd
Een biddende buizerd, dat zie je (ik) niet vaak. Of het was een torenvalk met groeihormonen. Dat kan natuurlijk ook.
- Boerenzwaluw
- Aalscholver
- Witte kwikstaart
- Bergeend
- Kneu
Ik geloof dat ik het verschil tussen vliegende kneutjes en vliegende putters begin door te krijgen. Die laatste kwetteren hoger. Qua volume.
- Tureluur
Kan ook een ander merk steltloper zijn geweest. Hij zat nogal ver weg.
- Grasmus
- Tjiftjaf
- Steenuil
Ik moest echt heel goed kijken of het geen uitsteeksel van een dakpan was. Totdat ik de starende oogjes ontdekte. Inmiddels ken ik zes plekken waar ik dit beestje heb gezien. Op drie plekken meerdere keren. (Ik kan zo een steenuilenexcursie gaan organiseren.)
- Nijlgans
- Koolmees
Die vermeld ik hier eigenlijk niet meer, maar vandaag bedacht ik dat ik 'm al een tijdje niet meer had gezien.
- Rietgors
Prachtig zingend mannetje, met een indrukwekkende zwarte baard. Op een gegeven moment zie ik drie meter links van hem nog een vogel. Maar precies op het moment dat ik mijn kijker naar het beestje draaide, ging hij er vandoor. 'Klootzak!', hoorde ik mezelf denken. Terwijl ik helemaal geen liefhebber ben van dat soort taalgebruik. Laat staan tegen zo'n onschuldig beestje. (Mond is intussen gespoeld.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten